Lyseonmäen koulun ilmakuva

Meidän koulumme

Lyseonmäen koulu eli Lyska on Heinolan ainoa yläkoulu. Lyskalla opiskelee 475 oppilasta. Opettajia on 54 ja muuta opetushenkilökuntaa 9.

Koulu on perustettu vuonna 1847. Koulun varhaisempaan historiaan pääset tutustumaan koulun vanhoilta kotisivuilta. Sivut on laadittu vuonna 1997 koulun 150-vuotisjuhliin.

Koululla toimii kaksi erikoisluokkaa: luma- ja kieliluokka. Näilä luokilla opinnoissa on enemmän kieliä tai matematiikka, luonnontieteitä ja tietotekniikkaa. Lyskalla on myös kaksi joustavan perusopetuksen pienryhmää, eli jopo-luokkaa.

Nimi Lyhenne Oppiarvo Opetusaineet Luokanvalvoja
Ahokas, Tarja TA KM, EO Erityisopetus (virkavapaalla)
Ahonen, Inka-Milla IMA FM Apulaisrehtori, resurssiopetus, S2-kieli
Alatalo, Jani JA FT Rehtori, tietotekniikka
Andersson, Johanna JAn LitM Liikunta 8C
Araújo, Bruno BA LitM Liikunta 7F
Enqvist, Tiina TEn opinto-ohjaaja Apulaisrehtori (oppilashuollon osalta), oppilaanohjaus
Haapanen, Paula PH MMM Erityisluokanopettaja (jopo-luokka) PR3
Halttunen, Tuula TH FM Äidinkieli ja kirjallisuus, S2-kieli 9F
Herranen, Johanna JH LitM Liikunta 7F
Hietala, Mari MH FM Matematiikka, fysiikka, kemia 9L
Hietaranta, Hannamari HHi KM, ERO Erityisopetus (klinikka)
Hopeasaari, Johanna JHo KM, ERO Erityisluokanopettaja PR6
Huhtanen, Hannamari HH FM Erityisluokanopettaja (jopo-luokka) PR1
Hämäläinen, Topi THä FM Matematiikka, fysiikka, kemia, tietotekniikka 8D
Hölttä, Mira MHö Erityisluokanopettaja PR2
Isosomppi, Anne ANI TaM Kuvataide, tietotekniikka
Joentausta, Johanna JJ FM Äidinkieli ja kirjallisuus, tukioppilaiden ohjaus 8F
Kaakkolammi, Elisa EK FM Äidinkieli ja kirjallisuus (virkavapaalla)
Karvinen, Heikki HK FM Historia, yhteiskuntaoppi 8B
Karvo, Tapio TKa KM Musiikki
Kaukanen, Petri PK LitM Liikunta 8C
Koivisto, Tanja TK FM Erityisopetus (klinikka), fysiikka, kemia
Kosonen, Kati KK FM Matematiikka, resurssiopetus
Kotilainen, Vesa VK FM Kuvataide, yhteiskuntaoppi
Kuisma, Anne AKu KM, ERO Erityisluokanopettaja PR5
Kuitunen, Satu SK DI, KM Matematiikka, fysiikka, kemia
Lampinen, Minna ML FM Englanti, äidinkieli ja kirjallisuus
Lumela, Marja-Liisa MLL restonomi (AMK, ylempi) Kotitalous, terveystieto 9G
Lähteenkorva, Jaana JL FM Biologia, maantieto, terveystieto 8A
Malte, Maria MM FM Uskonto, elämänkatsomustieto 7C
Mara, Mari MMa FM Fysiikka, kemia 9A
Melkko, Satu SM KM Kotitalous 7A
Meriläinen, Sonja SMe FM Matematiikka, fysiikka, kemia
Molander, Lotta LM KM Oppilaanohjaus
Nikander, Susan SN Tekstiilityön opettaja Käsityö 8F
Nykänen, Jaana JN KM Matematiikka, kotitalous 9B
Paasonen, Henna HP FM Ortodoksinen uskonto
Pakarinen, Ari AP KM Käsityö
Pakarinen, Jonna JPa Resurssi- ja etäopettaja
Patrikainen, Natalia NP FK Englanti, venäjä 7H
Peltonen, Sami SP FM Englanti, ruotsi
Pirttimaa, Vesa VP KT, TM Erityisopetus (klinikka)
Puolakka-Tuovinen, Päivi PPT Erityisluokanopettaja PR4
Rantala, Leena LR FM Oppilaanohjaus
Reinikka, Marita MR FK Äidinkieli ja kirjallisuus 7D
Rinkinen, Riikka RR FM Musiikki 7B
Räsänen, Kaisa KMR FM Matematiikka, fysiikka, kemia
Sahimaa, Jaana JS FK Matematiikka, fysiikka, kemia 9D
Sallinen, Mira MS YTM Historia, yhteiskuntaoppi, laki- ja taloustieto 7E
Similä, Liisa LSi KM Biologia, maantieto
Suntiola, Lauri LSu KM Käsityö 9E
Suojoki-Saarinen, Sirpa SS KM Terveystieto 8G
Syrjäkoski, Mikko MSy FM Englanti
Tukio, Riitta RT FM Ruotsi, saksa 9C
Valerón, Salla SV FM Ruotsi, ranska, espanja 8H
Volanen, Marjo MV FM Biologia, maantieto 8L

nimi lyhenne tehtävä
Bågman, Jouko JB koulunkäynninohjaaja
Hakulinen, Hanna HH nuorisotyöntekijä
Koskela, Mimmi MKo nuorisotyöntekijä
Koskinen, Minna MK jopo-luokanohjaaja
Laine, Mirja MLa koulunkäynninohjaaja
Pasin, Jasmin JP koulunkäynninohjaaja
Ranta, Jenni JR koulunkäynninohjaaja
Ruotsalainen, Eija ERu koulunkäynninohjaaja
Schuelein, Mira MSc koulunkäynninohjaaja
Turtia, Kati KT koulunkäynninohjaaja
Vaskin, Pauliina PV jopo-luokanohjaaja

Kouluterveydenhoitajan ja muun oppilashuollon väen yhteystiedot löydät täältä.

Työpäivät

  • lukuvuosi alkaa 11.8.2021
  • syysloma 25.-31.10.2021 (vko 43)
  • syyslukukausi päättyy 22.12.2021
  • kevätlukukausi alkaa 10.1.2022
  • talviloma 28.2.-6.3.2022 (vko 9)
  • lukuvuosi päättyy 4.6.2022

Oppitunnit

  • kello soi sisälle klo 7.57
  • 1. tunti: klo 8.00–8.45
  • 2. tunti: klo 9.00–9.45
  • 3. tunti: klo 10.00–10.45
  • 4. tunti: klo 11.15–12.00 ja ruokailu klo 10.45–11.15 (I ruokavuoro)
  • 4. tunti: klo 11.00–11.45 ja ruokailu klo 11.45–12.15 (II ruokavuoro)
  • 5. tunti: klo 12.15–13.00
  • 6. tunti: klo 13.15–14.00
  • 7. tunti: klo 14.05–14.50

Oppiaine 7. 8. 9.
Äidinkieli ja kirjallisuus 3 3 4
A1-kieli: englanti 2 3 2
B1-kieli: ruotsi 1,5 1,5 1
Uskonto tai elämänkatsomustieto 1 1 1
Historia 2 2
Yhteiskuntaoppi 3
Matematiikka 3 4 4
Fysiikka ja kemia 2 3 2
Biologia ja maantieto 2 2 3
Musiikki 2
Kuvaamataito 2
Kotitalous 3
Käsityö 3
Liikunta 3 2 2
Terveystieto 1 1 1
Oppilaanohjaus 0,5 0,5 1
Taito- ja taideaineiden valinnaiset 2 2
Valinnaisaineet 5 4
yhteensä 31 30 30

Liikuntatuntien ohjelmat

Valinnaisaineet

Opettajat ja oppilaanohjaaja esittelevät valinnaisainetarjonnan tammikuussa. Mieti valinnat tarkkaan, koska tehdyt valinnat ovat sitovia. Kaikki kurssit eivät toteudu, joten varavalinnat on mietittävä tarkkaan. Oma kiinnostuksesi on tärkein valintaperuste!

Valitse seuraavasti:

Yksi pitkä taide- ja taitoaine (A-valinta), jota opiskelet 2 tuntia viikossa 8. ja 9. luokalla. Kotitalouden, käsityön, musiikin ja kuvataiteen opiskelut päättyvät 7. luokalla, ja nyt valitset, minkä aineen opiskelua haluat jatkaa. Huom. Jos valitset taide- ja taitoaineen valinnaiseksi liikunnan, sinulla on 8. ja 9. luokalla 4 tuntia viikossa liikuntaa. Valitusta taide- ja taitoaineesta annetaan vain yksi arvosana päättötodistukseen eli oppiaineen opinnot jatkuvat koko yläkoulun ajan. Muiden taide- ja taitoaineiden päättöarviointi tehdään jo 7. luokan keväällä.

Yksi pitkä valinnaisaine (A-valinta), jota opiskelet kaksi tuntia viikossa 8. ja 9. luokalla. Pitkät A-valinnat eivät saa olla samoja. Valinnaisaineesta annetaan erillinen arvosana päättötodistukseen.

Kolme lyhyttä valinnaisainetta (B-valinta), joita opiskelet kaksi tuntia viikossa puolen vuoden ajan 8. luokalla. 9. luokalle valitaan uudet lyhytvalinnat.

Luma-luokkalaiset ovat tehneet osan valinnoistaan jo hakiessaan luma-luokalle. He valitsevat nyt taide- ja taitoaineen (A-valinnainen) ja kaksi lyhyttä valinnaisainetta (B-valinnaiset). Jo ennestään heillä on valittuna A-valinnaisaineeksi tieto- ja viestintätekniikka ja yhdeksi B-valinnaksi syventävä matematiikka.

Kieliluokkalaiset ovat tehneet osan valinnoistaan jo hakiessaan kieliluokalle. He valitsevat joko yhden kielten A-valinnan ja yhden kielten B-valinnan 8. ja 9. luokan aikana TAI kolme kielten B-valintaa 8. ja 9. luokan aikana.

Valinnaisaineen voi vaihtaa ainoastaan erittäin pätevästä syystä.

Valitse valinnaisaineesi lahjakkuutesi, kiinnostuksesi ja jatko-opintosuunnitelmiesi mukaan. Käden taitoa, liikunnallista ja taiteellista kiinnostusta tukevia kursseja on runsaasti tarjolla. Lukioon jatkaville on tarjolla myös lukio-opiskelua tukevia syventäviä kursseja. Riittävät tietotekniset taidot ovat tärkeitä kaikissa jatko-opinnoissa.

LUMA-luokkalaiset ovat suorittaneet osan valinnoista pyrkiessään LUMA-luokalle. Jo valittu 9. luokan B-valinnaisaine on syventävä luonnontiede, joten nyt on valittavana yksi B-valinnainen ja yksi varavalinta.

B-valinnaisaineista annetaan sanallinen arviointi (K = kiitettävä, H = hyvä, T = tyydyttävä, V = välttävä, Hyl = hylätty).

Valitse tästä ryhmästä kaksi valinnaisainetta ja kaksi varavalintaa. B-valinnaisainetta opiskelet 2 tuntia viikossa yhden lukukauden ajan. Valinnat ovat sitovia, joten tee ne huolellisesti.

Valinnoissa ohjaavat oppilaanohjaajat.

KOTITALOUS, A-KOS

Mitä opit?

Kotitaloudessa opitaan jokapäiväiseen elämään liittyviä taitoja ruoanvalmistuksesta kodinhoitoon

  • ydintaitoja, joita tarvitaan läpi elämän
  • kuluttajatietoa: taloudellisuus kodin hankinnoissa, kuluttajan vaikutusmahdollisuudet ja kriittinen ajattelu
  • tiimitaitoja
  • tapakulttuuria, mm. juhlien ja merkkipäivien järjestäminen
  • globaalia näkökulmaa: tapa- ja ruokakulttuuri eri maissa
  • terveitä elämäntapoja kansanterveyden ylläpitämiseksi
  • erityisruokavalioita
  • itseohjautuvuutta ja omatoimisuutta itse tekemällä

Miten opit?

Kotitalouden valinnaisaineessa korostuu oppilaan vastuuntuntoisuuden ja yhteistyökyvyn merkitys, koska työtä tehdään tunneilla pareittain ja ryhmissä.

Miksi kotitalous?

Opit jokapäiväisessä elämässä tarvittavia arjenhallintataitoja.

Kotitaloudesta on hyötyä mm. seuraavissa ammateissa: kokki, tarjoilija, kylmäkkö, keittiömestari, leipuri-kondiittori, suurtalousesimies, ravitsemusterapeutti, restonomi, ruokatoimittaja, kotitalousopettaja jne.

KUVATAIDE, A-KUS

  • Kuvataiteessa työskentelet eri tekniikoiden parissa. Voit käyttää mm. erilaisia piirtimiä, akryyli-, öljy- ja vesivärejä, savea, kameraa, tietokonetta ja piirtopöytää. Saat usein (erityisesti 9. luokalla) valita itse tekniikat ja voit soveltaa niitä työskentelyssäsi.
  • Syvennät tietojasi ja ymmärrystä eri aikojen ja kulttuurien kuvailmaisusta. Voit myös valita työskentelysi lähtökohdaksi itsellesi tärkeitä kuvia ja ilmiöitä.
  • Syvennät taitojasi rakentaa –ja tulkita kuvaa.

Opettaja johdattelee aiheisiin, jonka jälkeen opit itse tekemällä, tutkimalla ja kuvia katselemalla. Tekemällä oppii. Kaikki, jotka ovat kiinnostuneita ympäristön erilaisista kuvista ja haluavat itse tehdä kuvia, pärjäävät kuvataiteen tunneilla.

Muuta

Kuvataide valinnaisaineena kehittää luovuutta, mielikuvitusta, havaintokykyä ja syventää kuvallisen ilmaisun taitoa.  Kuvataide auttaa ymmärtämään ympäristössä esiintyviä erilaisia kuvia. Kuvataide on monelle mukava harrastus, jota voi jatkaa läpi elämän.

Kuvallisen ilmaisun taitoja tarvitaan monissa työelämän ammateissa: mm. graafinen suunnittelija, pukusuunnittelija, tv-kuvaaja, media-assistentti, arkkitehti, luokanopettaja, parturi-kampaaja, puuseppä, kultaseppä, askarteluohjaaja, sisustussuunnittelija, lavastaja, taiteilija….

KÄSITYÖ, A-KSS 

  • Tunneilla perehdytään monimateriaaliseen käsityön ilmaisuun, muotoiluun, teknologiaan ja työturvallisuuteen.
  • Tutkitaan ja kokeillaan erilaisia materiaaleja. Keksitään, suunnitellaan ja toteutetaan tuotteita monenlaisin käsityömenetelmin omiin kiinnostuksen kohteisiin pohjaten.
  • Käsityössä kehittyvät luovuus ja suunnitteluosaaminen, hahmotuskyky, tuntoaisti, ongelmanratkaisukyky, motoriset taidot ja ennen kaikkea käsillä tekemisen taidot.
  • Kurssilla työskennellään sekä kovien-, että pehmeiden materiaalien tiloissa. Voit valita työskentelytavat ja materiaalit oman mielenkiintosi mukaan käyttäen pehmeitä tai kovia materiaaleja.
  • Työskentelyä ja edistymistä dokumentoidaan tieto- ja viestintätekniikkaa hyödyntäen.

LIIKUNTA, A-LIS

Valinnaisessa liikunnassa ohjelma suunnitellaan yhdessä oppilaiden kanssa heidän lajimieltymystensä pohjalta. Monipuoliseen ohjelmaan voidaan valita sellaisiakin lajeja, joita ei kaikille yhteisessä liikunnassa ehditä tai voida toteuttaa.

Oppilaan taidot eri liikuntalajeissa karttuvat ja lajintuntemus syvenee. Ilon ja virkistyksen tuottaminen opiskelun lomaan on myös tärkeä tavoite. Valinnainen liikunta on myös liikuntataitoja ylläpitävä ponnahduslauta liikuntaa opiskelemaan aikoville.

MUSIIKKI, A-MUS

Mitä opit?

  • Bändisoitinten (kitara, basso, rummut ja koskettimet), ukulelen, kanteleen ja rytmisoitinten soittamista.
  • Mikkilaulua ja äänissä laulamista.
  • Musiikkitietoutta (myös soittaen ja laulaen) popmusiikkityyleistä, kansanmusiikista, muiden maiden musiikkikulttuureista ja taidemusiikista.
  • Improvisointia ja oman musiikin tekemistä.
  • Äänittämistä ja musiikin tekoa GarageBand-ohjelmalla.
  • Esiintymistä turvallisesti ryhmän kanssa.

Miten opit?

Soittaminen ja laulaminen painottuvat kurssilla. Ohjelmisto valikoituu oppilaiden toiveiden mukaan.

Opetellaan analyyttistä kuuntelua pyrkien erottamaan kuuntelemalla kappaleissa esiintyvät soittimet ja niiden osuudet sekä erilaisia musiikkityylejä toisistaan.

Kurssi esiintyy koulun tilaisuuksissa, mutta ketään ei pakoteta esiintymään.

Miksi musiikki valinnaisaineeksi?

Valinnainen musiikki antaa hyvän lähtökohdan koulun ulkopuoliselle musiikin opiskelulle. Musiikin voi valita valinnaisaineeksi, vaikka ei olisi aikaisempaa soitto- ja laulukokemusta. Musiikkituntien tarkoitus on myös tuoda iloa ja virkistystä koulupäiviin.

Musiikillisia taitoja ja tietämystä tarvitaan esimerkiksi seuraavissa ammateissa: luokanopettaja, lastentarhanopettaja, liikunnanopettaja, äänittäjä, tuottaja, näyttelijä, tanssija, musiikkiterapeutti ja media-assistentti. Suoranaisia musiikkialan ammatteja on esimerkiksi muusikko, säveltäjä, äänitarkkailija, musiikinopettaja, kanttori ja pianonvirittäjä.

ESPANJA, B2ES

Mitä opit?

  • aloitetaan espanjan opinnot alkeista
  • luetaan kirjan tekstejä ja tehdään tehtäviä
  • opiskellaan kielioppia
  • pidetään sanakokeita
  • kirjoitetaan lyhyitä tekstejä

Miten opiskellaan?

  • uuden kielen oppiminen vaatii työtä
  • tehdään puheharjoituksia parityönä
  • tehdään pieniä ryhmätöitä
  • kuunteluharjoituksia
  • Katsotaan Espanjaan liittyviä videoita

Muuta

Espanja on yksi maailman puhutuimmista kielistä. Sitä puhutaan jopa enemmän kuin englantia! Espanjan sukulaiskieliä ovat mm. italia, ranska ja portugali.

RANSKA, A-B2RA

Mitä ranskan tunnilla tehdään?

  • aloitetaan ranskan opinnot alkeista
  • luetaan kirjan tekstejä ja tehdään tehtäviä
  • opiskellaan kielioppia
  • pidetään sanakokeita
  • kirjoitetaan lyhyitä tekstejä

Miten opiskellaan?

  • uuden kielen oppiminen vaatii työtä
  • tehdään puheharjoituksia parityönä
  • tehdään pieniä ryhmätöitä
  • kuunteluharjoituksia
  • katsotaan Ranskaan liittyviä videoita

Muuta…

Ranskan kieltä puhuu 300 miljoonaa henkilöä äidinkielenään tai virallisena kielenä ympäri maailmaa. Ranska on EU:n virallinen työkieli. Yli 50% englannin sanoista on lainattu ranskasta. Ranska on myös italian, espanjan ja portugalin sukulaiskieli.

SAKSA, A-B2SA

Mitä opiskellaan?

  • saksan ääntämisen perusteet
  • arkipäivän viestintätilanteisiin liittyviä ilmaisuja, esim. esittäytyminen, itsestä, perheestä, harrastuksista ja asumisesta kertominen
  • kielioppia
  • luetaan kirjan tekstejä ja tehdään tehtäviä
  • saat tietoa saksankielisten maiden kulttuurista

 Miten opiskellaan?

  • kirjallisia sanasto- ja kielioppiharjoituksia
  • puhe- ja kuunteluharjoituksia
  • pieniä ryhmätöitä
  • sanasto- ja kielioppipelejä

Lukukauden aikana on keskimäärin kaksi isoa koetta, kuuntelukokeita sekä sanakokeita. Tärkeää kielen oppimisessa on oma sitoutuminen pitkäjänteiseen opiskeluun.

Miksi saksaa?

Saksan kieltä puhuu äidinkielenään Euroopassa yli 100 miljoonaa ihmistä Saksassa, Itävallassa ja Sveitsissä. Saksan sukulaiskieliä ovat mm. englanti ja ruotsi. Saksaa tarvitaan etenkin palveluammateissa, matkailualalla ja ulkomaankaupassa. Saksan taito luo myös mahdollisuuksia päästä saksankielisiin maihin työharjoitteluun ja opiskelemaan. Näihin maihin on tarjolla runsaasti opiskelu- ja harjoittelupaikkoja.

VENÄJÄ, A-B2VE

Venäjän kieli kuuluu maailman viiden eniten puhutun kielen joukkoon. Sitä puhuu 300 miljoonaa ihmistä. Venäjän kieli on jo olennainen osa arkipäiväämme. Se on myös liike-elämän ja kulttuurin kieli.

Venäjä on Suomen naapurimaa ja samalla tärkeä kauppakumppani. Liike-elämässä venäjän kieltä taitavien tarve kasvaa kaupan monipuolistuessa suhdanteista riippumatta. Monilla suomalaisilla yrityksillä on edustustonsa ja edustajansa Venäjällä ja niiden lukumäärä lisääntyy jatkuvasti.

Suomessa käy paljon venäläisturisteja. Vastaavasti suomalaisia matkailijoita käy runsaasti Venäjällä. Heille jo vähäinenkin venäjän taito on hyödyksi. Samalla avautuu ovi rikkaaseen ja omaleimaiseen kulttuuriin. Ammatteja, joissa tarvitaan venäjää: tulkit, sihteerit ja vientisihteerit, kielenkääntäjät, ulkomaankaupan ja matkailun parissa työskentelevät, myyjät.

Mitä teemme ja opimme kurssilla?

  • opimme kyrilliset kirjaimet
  • luemme, kirjoitamme ja keskustelemme venäjäksi
  • opiskelemme käytännönläheisesti kielioppia
  • teemme monipuolisia harjoituksia
  • opiskelemme, miten käyttää kieltä arkipäivän tilanteissa
  • tutustumme naapurimaamme kulttuuriin ja tapoihin
  • nautimme uuden kielen oppimisesta yhdessä ryhmätöitä tehden

KOTITALOUS, A-KO

Mitä opit?

Kotitaloudessa opitaan jokapäiväiseen elämään liittyviä taitoja ruoanvalmistuksesta kodinhoitoon

  • ydintaitoja, joita tarvitaan läpi elämän
  • kuluttajatietoa: taloudellisuus kodin hankinnoissa, kuluttajan vaikutusmahdollisuudet ja kriittinen ajattelu
  • tiimitaitoja
  • tapakulttuuria, mm. juhlien ja merkkipäivien järjestäminen
  • globaalia näkökulmaa: tapa- ja ruokakulttuuri eri maissa
  • terveitä elämäntapoja kansanterveyden ylläpitämiseksi
  • erityisruokavalioita
  • itseohjautuvuutta ja omatoimisuutta itse tekemällä

Miten opit?

Kotitalouden valinnaisaineessa korostuu oppilaan vastuuntuntoisuuden ja yhteistyökyvyn merkitys, koska työtä tehdään tunneilla pareittain ja ryhmissä.

Miksi kotitalous?

Opit jokapäiväisessä elämässä tarvittavia arjenhallintataitoja. Kotitaloudesta on hyötyä mm. seuraavissa ammateissa: kokki, tarjoilija, kylmäkkö, keittiömestari, leipuri-kondiittori, suurtalousesimies, ravitsemusterapeutti, restonomi, ruokatoimittaja, kotitalousopettaja jne.

KUVATAIDE, A-KU

  • Kuvataiteessa työskentelet eri tekniikoiden parissa. Voit käyttää mm. erilaisia piirtimiä, akryyli-, öljy- ja vesivärejä, savea, kameraa, tietokonetta ja piirtopöytää. Saat usein (erityisesti 9.luokalla) valita itse tekniikat ja voit soveltaa niitä työskentelyssäsi.
  • Syvennät tietojasi ja ymmärrystä eri aikojen ja kulttuurien kuvailmaisusta. Voit myös valita työskentelysi lähtökohdaksi itsellesi tärkeitä kuvia ja ilmiöitä.
  • Syvennät taitojasi rakentaa ja tulkita kuvaa.

Opettaja johdattelee aiheisiin, jonka jälkeen opit itse tekemällä, tutkimalla ja kuvia katselemalla. Tekemällä oppii. Kaikki, jotka ovat kiinnostuneita ympäristön erilaisista kuvista ja haluavat itse tehdä kuvia, pärjäävät kuvataiteen tunneilla.

Muuta

Kuvataide valinnaisaineena kehittää luovuutta, mielikuvitusta, havaintokykyä ja syventää kuvallisen ilmaisun taitoa.  Kuvataide auttaa ymmärtämään ympäristössä esiintyviä erilaisia kuvia. Kuvataide on monelle mielenkiintoinen ja mukava harrastus, jota voi jatkaa läpi elämän.

Kuvallisen ilmaisun taitoja tarvitaan monissa työelämän ammateissa: mm. graafinen suunnittelija, pukusuunnittelija, tv-kuvaaja, media-assistentti, arkkitehti, luokanopettaja, parturi-kampaaja, puuseppä, kultaseppä, askarteluohjaaja, sisustussuunnittelija, lavastaja, taiteilija….

LIIKUNTA, A-LI

Valinnaisessa liikunnassa ohjelma suunnitellaan yhdessä oppilaiden kanssa heidän lajimieltymystensä pohjalta. Monipuoliseen ohjelmaan voidaan valita sellaisiakin lajeja, joita ei kaikille yhteisessä liikunnassa ehditä tai voida toteuttaa.

Oppilaan taidot eri liikuntalajeissa karttuvat ja lajintuntemus syvenee. Ilon ja virkistyksen tuottaminen opiskelun lomaan on myös tärkeä tavoite. Valinnainen liikunta on myös liikuntataitoja ylläpitävä ponnahduslauta liikuntaa opiskelemaan aikoville.

MUSIIKKI, A-MU

Mitä opit?

  • Bändisoitinten (kitara, basso, rummut ja koskettimet), ukulelen, kanteleen ja rytmisoitinten soittamista.
  • Mikkilaulua ja äänissä laulamista.
  • Musiikkitietoutta (myös soittaen ja laulaen) popmusiikkityyleistä, kansanmusiikista, muiden maiden musiikkikulttuureista ja taidemusiikista.
  • Improvisointia ja oman musiikin tekemistä.
  • Äänittämistä ja musiikin tekoa GarageBand-ohjelmalla.
  • Esiintymistä turvallisesti ryhmän kanssa.

Miten opit?

Soittaminen ja laulaminen painottuvat kurssilla. Ohjelmisto valikoituu oppilaiden toiveiden mukaan. Opetellaan analyyttistä kuuntelua pyrkien erottamaan kuuntelemalla kappaleissa esiintyvät soittimet ja niiden osuudet sekä erilaisia musiikkityylejä toisistaan. Kurssi esiintyy koulun tilaisuuksissa, mutta ketään ei pakoteta esiintymään.

Miksi musiikki valinnaisaineeksi?

Valinnainen musiikki antaa hyvän lähtökohdan koulun ulkopuoliselle musiikin opiskelulle. Musiikin voi valita valinnaisaineeksi, vaikka ei olisi aikaisempaa soitto- ja laulukokemusta. Musiikkituntien tarkoitus on myös tuoda iloa ja virkistystä koulupäiviin.

Musiikillisia taitoja ja tietämystä tarvitaan esimerkiksi seuraavissa ammateissa: luokanopettaja, lastentarhanopettaja, liikunnanopettaja, äänittäjä, tuottaja, näyttelijä, tanssija, musiikkiterapeutti ja media-assistentti. Suoranaisia musiikkialan ammatteja on esimerkiksi muusikko, säveltäjä, äänitarkkailija, musiikinopettaja, kanttori ja pianonvirittäjä.

TEKNINEN TYÖ, A-KSK        

Mitä opit?

Valinnaisessa teknisessä työssä voit opiskella sekä puu-, että metallitöitä. Näiden lisäksi tutustutaan elektroniikkaan, robotiikkaan, 3D-suunnitteluun ja -tulostukseen sekä laserleikkaukseen. Jokaisen ryhmän kanssa suunnitellaan, miten eri osa-alueet toteutuvat heidän ryhmänsä opetuksessa.

  • Koneiden ja laitteiden oikea ja turvallinen käyttö
  • Puu- ja metallialan perustyöt kuten sahaaminen, poraaminen, mittaaminen ja merkitseminen
  • Erilaisia hitsaustekniikoita
  • Oman työn suunnittelua
  • Eri materiaalien työstämistä
  • Tietotekniikan hyödyntäminen teknisessä työssä

Miten opit?

Tunneilla tehdään harjoitustöitä sekä kotona ja harrastuksissa tarvittavia esineitä omien suunnitelmien ja ideoiden pohjalta. Työn ohessa pidetään erilaisia teoriaopetustuokioita. Lisäksi tunneilla tutustutaan mm. polkupyörän ja mopon huoltoon sekä kodin yleisimpiin kunnossapitotöihin.

Miksi tekninen työ?

Tekninen työ kehittää kätevyyttä ja opettaa ymmärtämään teknisiä laitteita. Teknisen työn taidoista on hyötyä useissa kodin askareissa. Jatko-opintoihin pyrittäessä ja monissa ammateissa on hyötyä teknisestä osaamisesta.

PEHMEITÄ MATERAALEJA KÄSITYÖSSÄ A-KSP

Syvennetään pehmeiden materiaalien tuntemusta ja niiden erilaisia työstötapoja, kuten esim. ompelu, lankatyöt, huovutus, kankaiden kuviointi…

Tunneilla voit suunnitella ja toteuttaa monipuolisesti erilaisia tekstiilitöitä muotia, trendejä tai perinteitä seuraten. Voit myös tehdä kokeiluja tai prototyyppejä, oma mielenkiintosi määrää millaisia töitä valitset.

Tällä kurssilla vahvistuvat suunnittelu- ja muotoilutaidot, luovuus, ongelmanratkaisu- ja käsillä tekemisen taidot.

KÄSITYÖ, A-KS

  • Tunneilla perehdytään monimateriaaliseen käsityön ilmaisuun, muotoiluun, teknologiaan ja työturvallisuuteen.
  • Tutkitaan ja kokeillaan erilaisia materiaaleja. Keksitään, suunnitellaan ja toteutetaan tuotteita monenlaisin käsityömenetelmin omiin kiinnostuksen kohteisiin pohjaten.
  • Käsityössä kehittyvät luovuus ja suunnitteluosaaminen, hahmotuskyky, tuntoaisti, ongelmanratkaisukyky, motoriset taidot ja ennen kaikkea käsillä tekemisen taidot.
  • Kurssilla työskennellään sekä kovien-, että pehmeiden materiaalien tiloissa. Voit valita työskentelytavat ja materiaalit oman mielenkiintosi mukaan käyttäen pehmeitä tai kovia materiaaleja.
  • Työskentelyä ja edistymistä dokumentoidaan tieto- ja viestintätekniikkaa hyödyntäen.

ARJEN LAKI- JA TALOUSTIETO, A-LATA

Mitä opit?

  • raha-asioiden hallintaa
  • taitavaa kuluttamista
  • pankki- ja vakuutustoimintaa
  • sijoittamista
  • kaupankäynnin periaatteita
  • yritystoiminnan periaatteita
  • markkinointia ja mainontaa
  • taloushallintoa
  • perhe- ja rikosoikeutta
  • kuluttajansuojaa
  • oikeuslaitoksen toimintaa
  • jokamiehen oikeuksia

Miten opit?

Tunneilla käytetään oppilaskeskeisiä, käytännönläheisiä opetusmenetelmiä. Asioihin perehdytään perinteisen tuntityöskentelyn lisäksi mahdollisimman käytännönläheisesti erilaisten ryhmä- ja projektitöiden, esitelmien, käytännön esimerkkiharjoitusten ja internet-tehtävien kautta.

Miksi arkielämän laki-, talous- ja yritystietoa?

Opit mm. perustietoja ja -taitoja arkielämän raha-asioiden hoitamisesta sekä sijoitustoiminnan ja yrittäjyyden periaatteista. Lisäksi perehdyt arkipäivän rikos- ja oikeusasioihin ja perheoikeuteen sekä opit ymmärtämään talouselämässä tapahtuvia ajankohtaisia muutoksia.

TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKKA, A-TVT

Mitä opit?

Erilaiset tietokonelaitteet: pöytäkone, kannettava, tabletti, älypuhelin

  • tietoturva: koneen ohjelmat, nettimaailman ja sosiaalisen median riskien välttäminen
  • käyttöjärjestelmät: tiedostojen hallinta, apuohjelmat
  • laitteiden ongelmatilanteiden ratkaiseminen ja kunnossapito
  • esitysgrafiikka: selkeän ja toimivan esityksen tekeminen
  • tekstinkäsittely: monipuolinen ja tehokas hallinta tyylejä käyttäen
  • taulukkolaskenta: mm. taulukot, funktiot ja graafiset esitykset
  • kuvankäsittely: mm. kuvankäsittelyohjelman, keskeiset käsitteet ja tiedostomuodot
  • vektorigrafiikka (piirtäminen): vektorigrafiikkaohjelman perusteet
  • kotisivun tekeminen: HTML-kieli, CSS-tyylikieli
  • tietoverkot: pilvipalvelut, tiedonhaku, sähköposti

Miten opit?

Jokainen tekee konetehtäviä omalla koneella ohjemonisteiden avulla. Välillä on teoriaopetusta. Käytössä on nykyaikaiset ohjelmistot ja laitteet. Aikaisempaa tietokoneen käyttötaitoa tai omaa kotikonetta, tablettia tai älypuhelinta ei tarvita. Tunneilla tehdään vain tietotekniikan opiskeluun liittyviä asioita, eli ei surffailla vapaasti netissä.

Miksi tietotekniikka?

Tietotekniikan käyttötaitoja tarvitaan jatko-opinnoissa ja lähes jokaisessa ammatissa. Koulut ja työpaikat odottavat perustaitojen olevan jo hallinnassa. Koulu- ja työelämän lisäksi A-valinta antaa monipuoliset tietokoneen käyttövalmiudet riippumatta siitä, onko käytössä pöytäkone, kannettava vai tabletti. Myös älypuhelinta on tärkeä osata käyttää turvallisesti ja hyödyllisesti.

Oppilas valitsee tästä ryhmästä kolme ainetta, joita opiskelee 8. luokalla. Kutakin B-valinnaisainetta opiskellaan yhden lukukauden ajan 2h viikossa. Yhdeksännelle luokalle valitaan uudet aineet kahdeksannen luokan aikana.

Valinnaisaineryhmät muodostetaan oppilaiden valintojen perusteella. Kaveritoiveita ei voi huomioida. Jos ryhmistä joudutaan karsimaan, niin ensin karsitaan samaa ainetta A-valintana opiskelevat.

ARVIOINTI: B-valinnaisaineista annetaan sanallinen arviointi (K=kiitettävä, H=hyvä, T=tyydyttävä, V=välttävä, Hyl=hylätty. Tukikurssi arvioidaan S=suoritettu

ILMAISUTAITO

Etsitään ja vahvistetaan omaa ilmaisu- ja esiintymistaitoa. Erilaisten harjoitusten kautta edetään valmiisiin ryhmä-, pari- ja yksilöesityksiin. Kurssilla on oltava valmis tekemään erilaisia harjoituksia yksin, parin kanssa ja ryhmässä. Kurssilla voidaan valmistaa myös yleisöesitys.

LUOVA KIRJOITTAMINEN

Kurssilla kirjoitetaan erilaisia fiktiivisiä tekstejä, kuten fantasia- ja kauhutarinoita, blogeja, runoja. Harjoitellaan ja hiotaan kirjallista ilmaisua monin tavoin. Opitaan kirjoittamaan esimerkiksi erinomaisia kuvauksia ja dialogeja. Kurssi voidaan valita myös 9. luokalla.

ENGLANNIN TUKIKURSSI

Kerrataan keskeisiä rakenteita edellisiltä vuosilta, alakoulusta ja 7. luokalta. Kurssin tarkoitus on pääasiallisesti kerrata ja vahvistaa jo aiemmin opittua.  Kurssilla teemme esimerkiksi kuuntelutehtäviä, kirjallisia tehtäviä sekä pari- ja ryhmätöitä. Suositellaan oppilaille, jotka haluavat vahvistaa kielen perusrakenteita tai joilla on englannista arvosana 4, 5 tai 6.

ESPANJAN ALKEET

Espanjan B-valinnaiskurssilla opiskellaan espanjaa aloittaen alkeista. Aiheina itsestä kertominen ja arkipäivän eri tilanteita. Kurssilla tehdään tehtäviä, luetaan sanoja ja kielioppia ja harjoitellaan puhumista ja kuuntelua. Kurssilla on monta pientä koetta, joista yksi on suullinen koe. Opit myös perusasioita espanjalaisesta kulttuurista. ¡Bienvenidos!

SAKSAN ALKEET

Kurssilla opiskellaan perusasioita saksan kielestä. Harjoitellaan ääntämistä, opetellaan sanoja ja kielioppia, tehdään arkipäivän viestintätilanteisiin liittyviä puheharjoituksia, esim. tervehtiminen, esittäytyminen, itsestä kertominen. Kurssilla on kirjallisia kokeita. Kurssin aikana tutustutaan myös saksalaiseen kulttuuriin.

KEMIAN JA FYSIIKAN TUTKIMUSKURSSI

Miten kasvien tuominen luokkaan vaikuttaa ilman happipitoisuuteen ja jaksamiseen? Kuinka kauas heijastin näkyy pimeässä? Millaisia eroja on hevosen ja ihmisen sykkeen tasaantumisessa rasituksen jälkeen? Millainen oppimispeli helpottaisi kemian oppimista?

Kurssilla ideoit, suunnittelet, toteutat ja raportoit pienimuotoisen tutkimuksen itseäsi kiinnostavasta aiheesta. Lisäksi teemme yhdessä erilaisia kemian ja fysiikan tutkimuksia ja mittauksia sekä tutustumme näihin ilmiöihin liittyvään teoriaan.

BÄNDIKURSSI

  • Soitetaan bändinä
  • Ei vaadi aiempaa soittokokemusta tai omaa soitinta
  • Opetellaan kitaran, basson, rumpujen, koskettimien soittoa ja mikkilaulua (+ ukulele, kantele, rytmisoittimet)
  • Ohjelmisto valikoituu oppilaiden toiveiden ja taitojen mukaan
  • Kurssi esiintyy koulun tilaisuuksissa (ketään ei pakoteta esiintymään)

POP-LAULUKURSSI

  • Lauletaan pop-kappaleita oppilaiden toiveiden mukaan
  • Opetellaan laulamaan äänissä ja käyttämään mikrofonia
  • Soololaulua harjoitellaan pienissä ryhmissä ja pareittain
  • Kurssilla ei opetella soittamista
  • Kurssi esiintyy koulun tilaisuuksissa (ketään ei pakoteta esiintymään)

PIIRUSTUS JA MAALAUS

Kurssilla tehdään monipuolisia tehtäviä käyttäen erilaisia piirtimiä, sekä tutustutaan öljyväri- ja/tai akryylimaalauksen materiaaleihin ja työvälineiden käyttöön. Kurssi voi painottua joko piirtämiseen tai maalaamiseen kiinnostuksesi mukaan. Kurssi sisältää paljon mielikuvitusta kehittäviä harjoituksia ja voit osin myös itse päättää sisällöstä.

HELPPOA JA HERKULLISTA LEIPOEN

Tutustumme erilaisiin taikinatyyppeihin ja valmistamme niistä erilaisia leivonnaisia. Huomioimme leivonnaisten valmistuksessa kalenterivuoden juhlat.

PIKKURUOKIA MEILTÄ JA MUUALTA

Opimme valmistamaan ja suunnittelemaan maistuvia ja nopeita välipaloja sekä pikkuruokia. Laajennamme elintarvikkeiden tuntemusta ja tutustumme niiden erilaisiin käyttötarkoituksiin. Valmistamme kansainvälisiä pikkuaterioita.

METALLITYÖ  

Harjoitellaan metallin perustöitä ja työstötapoja. Opetellaan esineen ja työprosessin suunnittelua. Tunneilla valmistetaan käyttö- ja koriste-esineitä omien suunnitelmien pohjalta. Kurssi on tarjolla myös 9. luokalla, mutta 8. luokalla kurssin suorittaneet eivät voi valita kurssia uudelleen.

PUUTYÖ

Puun koneellisen työstön harjoittelua. Tutustutaan erilaisiin liitostekniikoihin ja työmenetelmiin sekä puun pintakäsittelyyn. Tunneilla opitaan esineen ja työprosessin suunnittelua, mitoituksen perusteita. Kurssilla voidaan esimerkiksi valmistaa yksinkertaisia soittimia, kuten kantele tai ukulele. Kurssi on tarjolla myös 9. luokalla, mutta 8. luokalla kurssin suorittaneet eivät voi valita kurssia uudelleen.

ROBOTIIKKA

Kurssin tavoitteena on tutustua VEX-robottiin ja RobotC ohjelmointiympäristöön. Tiimeissä rakennetaan robotti, joka ohjelmoidaan ratkaisemaan annettuja ongelmia. VEX-robotti on monipuolinen robotiikan rakentelusarja, joka on tarkoitettu peruskoulu- ja lukio-ikäisille. RobotC pohjautuu C-kieleen, joka on laajasti käytössä opintojen edetessä ja työelämässä. VEX Roboticsin oppimiskonseptiin kuuluu olennaisena osana ongelmien ratkaiseminen vaihe vaiheelta vaativampien haasteiden avulla sekä tiimityöskentely.

PEHMEITÄ MATERIAALEJA – muotia, tuunausta, tekemistä käsille

Suunnitellaan ja valmistetaan käsitöitä pääosin pehmeistä materiaaleista kunkin kurssilaisen toiveiden ja tarpeiden mukaisesti. Vain oma luovuus on rajana…  Voit tehdä esim. vaatteita, asusteita, kodintekstiilejä, koristeita tai kokeiluja valitsemallasi käsityötekniikalla.

FITNESSKURSSI

Erilaisia kuntoa kohottavia lajeja, esim. kuntosalityöskentelyä, pumppia, spinningiä, fitball-jumppaa, kuntonyrkkeilyä, aerobic- ja step aerobicia, unohtamatta kehonhuollon tunteja. Tämä kurssi parantaa kuntoa tehokkaasti! Lajit suunnitellaan oppilaiden mieltymysten mukaan.

KUNTOSALIKURSSI

Kuntosaliharjoittelun perusteet. Paljon henkilökohtaista harjoittelua. Paikka: Jäähallin kuntosali ja mahdollisesti muutkin kuntosalit.

HUOM! Tarvittaessa ryhmän koosta riippuen voidaan tehdä sekaryhmiä! Kurssi on tarjolla myös 9. luokalla, mutta 8. luokalla kurssin suorittaneet eivät voi valita kurssia uudelleen.

LIIKUNNAN HARRASTEKURSSI

Kurssin tavoitteena on kokeilla erilaisia lajeja monipuolisesti ja elämyksellisesti. Mahdollisuuksien mukaan huomioidaan oppilaiden yksilöllisyyttä ja erilaisia motiiveja harrastaa liikuntaa. Kurssin rungon muodostavat pääsääntöisesti yksilölajit. Liikuntapaikkoina voivat olla kuntosalit, pallokentät, uima-altaat, pururadat, metsäpolut ja pyörätiet. Lajeina ovat mm. kuntosali, sulkapallo, tennis, frisbeegolf, sisägolf, keilailu ja joitakin pallopelejä.

HUOM! Tarvittaessa ryhmän koosta riippuen voidaan tehdä sekaryhmiä!

PALLOILUKURSSI POJILLE

Palloilukurssilla opetellaan eri lajien perustaitoja ja tekniikkaa sekä pelataan paljon. Lajeina ovat mm. jalkapallo, pesäpallo, sähly, koripallo, sulkapallo, käsipallo, lentopallo, norsupallo, kaupunkisota, jääpelit ja keilailu.

HUOM! Tarvittaessa ryhmän koosta riippuen voidaan tehdä sekaryhmiä!

PALLOILUKURSSI TYTÖILLE

Palloilukurssilla opetellaan eri lajien perustaitoja ja tekniikkaa sekä pelataan paljon. Lajeina ovat mm. jalkapallo, pesäpallo, sähly, koripallo, sulkapallo, käsipallo, lentopallo, norsupallo, kaupunkisota, jääpelit ja keilailu.

HUOM! Tarvittaessa ryhmän koosta riippuen voidaan tehdä sekaryhmiä!

KUVAKÄSITTELY JA ANIMAATIO

Kurssilla tehdään kuvankäsittelyn perusharjoituksia. Syvennetään kuvankäsittelyn taitoja GIMP-ohjelmalla. Teemme lyhyitä GIF-animaatioita sekä lopputyönä noin puolen minuutin oman animaation. Aikaisempia tietokoneen käyttötaitoja ei tarvita. HUOM! A-valinnan tietotekniikkaa lukevat eivät voi valita kurssia.

TIETOTEKNIIKAN PERUSTAIDOT

Kurssin aiheina on tiedostojen hallinnan, sähköpostin, tekstinkäsittelyn, esitysgrafiikan ja taulukkolaskennan perusteet. Jokaisesta aihealueesta tehdään koneella harjoituksia. Harjoitusten lomassa käsitellään myös tietoturvaa, tiedonhakua ja ongelmatilanteita. Kurssi antaa tvt-perustaitoja jatko-opintoja ja työelämää varten. HUOM! A-valinnan tietotekniikkaa lukevat eivät voi valita kurssia!

SYVENTÄVÄ MATEMATIIKKA (vain LUMA-luokka 8L)

Kurssi jakautuu tasaisesti koko lukuvuodelle (1h/vko) ja sen aikana syvennetään kahdeksannen luokan matematiikassa käsiteltäviä oppisisältöjä. Potenssien ja polynomien yhteydessä käsitellään murtopotensseja, yleisiä juuria sekä polynomien jakolaskua. Yhtälön ja epäyhtälön yhteydessä opetellaan ratkaisemaan täydellinen toisen asteen yhtälö sekä pureudutaan matemaattisiin ongelmiin. Prosenttilaskennassa tutustutaan muun muassa verotukseen.

B-valinnat 9. luokalle 

  • Valitse valinnaisaineesi lahjakkuutesi, kiinnostuksesi ja jatko-opintosuunnitelmiesi mukaan. Käden taitoa, liikunnallista ja taiteellista kiinnostusta tukevia kursseja on runsaasti tarjolla. Lukioon jatkaville on tarjolla myös lukio-opiskelua tukevia kursseja.
  • LUMA-luokkalaiset ovat suorittaneet osan valinnoista pyrkiessään LUMA-luokalle. Jo valittu 9. luokan B-valinnaisaine on syventävä luonnontiede, joten nyt on valittavana yksi B-valinnainen ja yksi varavalinta.
  • JOPO-luokalla on 9. luokan toinen B-valinta on työjakso, joten heillä on valittavana yksi B-valinta ja sille varavalinta.
  • B-valinnaisaineista annetaan sanallinen arviointi (K = kiitettävä, H = hyvä, T = tyydyttävä, V = välttävä, Hyl = hylätty).

Valintaohje kahdeksasluokkalaisille syksyllä 2020

  • Valitse tästä ryhmästä kaksi valinnaisainetta ja kaksi varavalintaa.
  • B-valinnaisainetta opiskelet 2 tuntia viikossa yhden lukukauden ajan.
  • Valinnat ovat sitovia, joten tee ne huolellisesti.

Valinnoissa ohjaavat oppilaanohjaajat Tiina Enqvist, Markus Ylikoski ja Leena Rantala.

Luova kirjoittaminen

Kurssilla kirjoitetaan erilaisia fiktiivisiä tekstejä, kuten fantasia- ja kauhutarinoita, blogeja, runoja. Harjoitellaan ja hiotaan kirjallista ilmaisua monin tavoin. Opitaan kirjoittamaan esimerkiksi erinomaisia kuvauksia ja dialogeja.

Englannin syventävä kurssi

Tavoitteena on vahvistaa jo opittuja kieliopin rakenteita, sekä harjoitella suullista ja kirjallista ilmaisua. Kurssilla tehdään myös viime vuosien valtakunnallisia kokeita. Kurssia suositellaan oppilaille, joilla on arvosana 8 – 10. Arviointiin vaikuttavat tuntityöskentely, kotitehtävien tekeminen sekä kokeet.

Mera svenska

Kurssilla syvennetään ruotsin kielen osaamista sanaston, kieliopin ja kulttuurintuntemuksen osalta. Kurssilla on erilaisia teemoja ja niihin liittyen harjoitellaan erityyppisiä viestintätilanteita. Kurssia suositellaan kaikille, jotka haluavat syventää tietojaan ruotsissa ja etenkin lukioon aikoville.

Ranskan alkeet

Ranskan B-valinnaiskurssilla opiskellaan ranskaa aloittaen alkeista. Aiheina ovat itsestä kertominen ja arkipäivän eri tilanteet. Kurssilla tehdään tehtäviä, luetaan sanoja ja peruskielioppia ja harjoitellaan puhumista ja kuuntelua. Kurssilla on monta pientä koetta sekä suullinen koe. Opit myös perusasioita ranskalaisesta kulttuurista. Bienvenus!

Venäjän alkeet

Opetellaan venäjän kielen kyrilliset kirjaimet. Opiskellaan kielen perusrakenteita keskustelujen ja luontevien tilanteiden avulla. Tavoitteena on harjoitella venäjän kielen puhumista tavallisimmissa käytännön puhetilanteissa esim. tervehtiminen ja esittäytyminen, ostosten tekeminen, ruokailu ja matkailu. Tutustutaan naapurimaan arkielämään ja kulttuuriin.

Matematiikkaa lukioon aikoville

Kurssin tavoitteena on kerrata peruslaskutoimitukset, yhtälön ratkaiseminen ja prosenttilaskennan periaatteet sekä vahvistaa ymmärrystä muuttujan ja funktion käsitteistä. Kurssilla tutustutaan matematiikan teknisiin apuvälineisiin, joita käytetään funktion kuvaajan piirtämisessä ja tutkimisessa.

Pop-laulukurssi

  • Lauletaan pop-kappaleita oppilaiden toiveiden mukaan
  • Opetellaan laulamaan äänissä ja käyttämään mikrofonia
  • Soololaulua harjoitellaan pienissä ryhmissä ja pareittain
  • Kurssilla ei opetella soittamista
  • Kurssi esiintyy koulun tilaisuuksissa (ketään ei pakoteta esiintymään)

Bändikurssi

  • Soitetaan bändinä
  • Ei vaadi aiempaa soittokokemusta tai omaa soitinta
  • Opetellaan oman valinnan mukaan kitaran, basson, rumpujen, koskettimien soittoa ja/tai mikkilaulua (+ ukulele, kantele, rytmisoittimet sekä mahdolliset omat / itsetehdyt soittimet)
  • Ohjelmisto valikoituu oppilaiden toiveiden ja taitojen mukaan
  • Kurssi esiintyy koulun tilaisuuksissa (ketään ei pakoteta esiintymään)

Piirustus, käyttö- ja taidegrafiikka

Kurssilla kokeillaan erilaisia piirtimiä, esim. grafiittikynä, lyijykynä, tussiterä. Piirustusaiheet ovat vaihtelevia ja niistä voi esittää myös toiveita. Tutustutaan johonkin taidegrafiikan menetelmään omakohtaisen työskentelyn kautta. Harjoitellaan graafista suunnittelua (esim. kuinka sommitellaan kuva ja teksti julisteeseen tai korttiin).

Elokuva

Kurssilla tutustutaan elokuvan tyylilajeihin, rakenteeseen ja elokuvakerrontaan. Käytännössä: katsellaan elokuvia, keskustellaan ja kirjoitetaan niistä. Yhdestä elokuvasta laaditaan laajempi analyysi. Mukana on myös muutamia elokuvaan liittyviä kuvallisia tehtäviä.

Kotitaloustaitoja koulusta elämään

Opettelemme helppojen ja nopeiden arkiruokien ja leivonnaisten valmistamista. Teemme sisustussuunnitelman ja erilaisia kirjallisia töitä. Kurssilla vierailee eri alojen asiantuntijoita. Suuntaamme katseen peruskoulun jälkeiseen elämään.

Kodin juhlat ja tavat tutuiksi

Tutustumme kodin erilaisiin juhliin sekä kalenterivuoden juhliin. Opimme suunnittelemaan juhlia kotona ja muualla. Valmistamme juhlissa tarjottavia ruokia ja leivonnaisia. Kurssilla tutustumme etikettisääntöihin.

Puutyö     

Puun koneellisen työstön harjoittelua. Tutustutaan erilaisiin liitostekniikoihin ja työmenetelmiin sekä puun pintakäsittelyyn. Tavoitteena olisi oppia esineen ja työprosessin suunnittelua, mitoituksen perusteita sekä työpiirustusten laadintaa. Et voi valita tätä kurssia, jos olit jo kasilla puutöissä.

Metallityö

Harjoitellaan metallin perustöitä ja työstötapoja. Opetellaan oman työn ja työprosessin suunnittelua. Tunneilla valmistetaan käyttö- ja koriste- esineitä omien suunnitelmien pohjalta. Et voi valita tätä kurssia, jos olit kasilla metallitöissä.

Sähkötyö

Opetellaan yleisimpien elektroniikan komponenttien toimintaa ja rakennetaan toimiva mikropiiripohjainen laite. Tarkastellaan koneiden ja laitteiden toimintatapoja ja huoltoa.

Luovaa askartelua

Askartelu on monimateriaalista sekä monia tekniikoita yhdistävää (pehmeitä ja kovia). Askartelumme lähtökohtana on materiaali, josta askartelemme erilaisia tuotteita oppilaan ja ryhmän kiinnostuksen mukaan. Materiaalina voi olla esimerkiksi metallilankaa, mosaiikkia, betonia, helmiä, keramiikkaa, paperia, (kynttilä-)massaa tai kierrätettävää materiaalia. Voit keksiä luovasti oman tapasi työstää suunnitelmaa tai tuotosta. Kurssin sisältö suunnitellaan yhdessä kurssin alussa. Tavoitteena on kehittää materiaalintuntemusta, työtapoja sekä ongelmaratkaisutaitoja. Valmistamme n. 3-5 askartelutyötä riippuen oppilaan työn haastavuudesta.

Palloilukurssi pojille

Palloilukurssilla opetellaan eri lajien perustaitoja ja tekniikkaa sekä pelataan paljon. Lajeina ovat mm. jalkapallo, pesäpallo, sähly, koripallo, sulkapallo, käsipallo, lentopallo, norsupallo, kaupunkisota, jääpelit ja keilailu.

HUOM! Tarvittaessa ryhmän koosta riippuen voidaan tehdä sekaryhmiä!

Palloilukurssi tytöille

Palloilukurssilla opetellaan eri lajien perustaitoja ja tekniikkaa sekä pelataan paljon. Lajeina ovat mm. jalkapallo, pesäpallo, sähly, koripallo, sulkapallo, käsipallo, lentopallo, norsupallo, kaupunkisota, jääpelit ja keilailu.

HUOM! Tarvittaessa ryhmän koosta riippuen voidaan tehdä sekaryhmiä!

Kuntosalikurssi

Kuntosaliharjoittelun perusteet. Paljon henkilökohtaista harjoittelua. Paikka: Jäähallin kuntosali ja mahdollisesti muutkin kuntosalit. Et voi valita kurssia, jos olit kasilla kuntosalikurssilla.

HUOM! Tarvittaessa ryhmän koosta riippuen voidaan tehdä sekaryhmiä!

Liikunnan harrastekurssi

Kurssin tavoitteena on kokeilla erilaisia lajeja monipuolisesti ja elämyksellisesti. Mahdollisuuksien mukaan huomioidaan oppilaiden yksilöllisyyttä ja erilaisia motiiveja harrastaa liikuntaa. Kurssin rungon muodostavat pääsääntöisesti yksilölajit. Liikuntapaikkoina voivat olla kuntosalit, pallokentät, uima-altaat, pururadat, metsäpolut ja pyörätiet. Lajeina ovat mm. kuntosali, sulkapallo, tennis, frisbeegolf, sisägolf, keilailu ja joitakin pallopelejä. HUOM! Tarvittaessa ryhmän koosta riippuen voidaan tehdä sekaryhmiä!

Peliohjelmointi

Kurssilla tutustutaan ohjelmoinnin perusteisiin käyttämällä aluksi App Inventorin graafista ohjelmistoympäristöä. Sovelluksen avulla tehdään toimivia Android pelejä. Lisäksi tutustumme jonkin ohjelmointikielen (Python tai Java) perusteisiin ja koodaamme pieniä ohjelmia. Halutessaan saa siirtyä suoraan kielelliseen ohjelmointiin. Kurssi ei edellytä aiempaa tietokoneen käyttötaitoa. Kurssi suoritetaan tekemällä tunneilla annetut tehtävät ja toteuttamalla oma peli.

Syventävä luonnontiede (vain 9. LUMA-luokalle)

Kurssi koostuu biologian ja fysiikan osuuksista.

Biologian osuudessa tutustutaan suoympäristöön, soiden ekologiaan, – hyötykäyttöön ja -suojeluun. Maastokäynnillä otetaan näytteitä, joita tutkitaan koululla. Kurssilla käydään mahdollisuuksien mukaan vierailukäynnillä esim. turvesuolla.

Fysiikan osuudessa syvennetään sähköopin opintoja tutustumalla erilaisiin sähköenergian tuotantotapoihin mm. vierailukäynnein ja valmistetaan aurinkoenergialla toimiva pienoiskulkuneuvo.

Etusivu