Koronabanner

Kaikki 16 vuotta täyttäneet voivat varata ajan koronarokotukseen ajanvarausnumerosta +358445871475 ma-pe klo 8-14 tai sähköisesti. Kaikkien koronarokotusten rokotuspaikkana on Lyseonmäen koulu, osoitessa Savontie 19, 18 100 Heinola. Rokotuspaikkaan on esteetön pääsy ja koulujen kesälomakaudella pysäköinti koulun alueella on sallittua. Pyydämme autoilijoita noudattamaan erityistä varovaisuutta, koska koulun pihalla saattaa olla lapsia leikkimässä.

Kysymys: Kenelle koronarokotus soveltuu?

Ohjeet päivittyvät tutkitun tiedon ja käyttökokemusten kertymisen myötä. THL julkaisee ajantasaisinta tietoa koronarokotteen soveltuvuudesta eri ryhmille (THL.fi)

Kysymys: Voiko koronarokotteen ottaa, jos on raskaana, suunnittelee raskautta tai imettää?

Raskaana oleva voi halutessaan ottaa koronarokotteen. Ennen raskautta aloitetun koronarokotussarjan toisen annoksen voi myös ottaa raskauden aikana. Raskauden yrittämistä tai hedelmällisyyshoitoja ei myöskään tarvitse siirtää koronarokotuksen vuoksi.

Raskaus voi lisätä riskiä sairastua vakavaan koronavirustautiin. Raskaana olevien koronarokottamisesta on tällä hetkellä vielä vähän tutkimustietoa, mutta käyttökokemus, eläinkokeet ja alustava tutkimustieto eivät anna viitteitä turvallisuushuolista. Maailmalla raskaana olevia on rokotettu jo paljon. 

Rokotuksen ottaminen voi olla tarpeen erityisesti, jos raskaana olevalla on perustautinsa vuoksi suurentunut riski sairastua koronavirustautiin tai jos raskaana olevalla on suurentunut riski altistua koronavirukselle esimerkiksi työssään.

Raskaana oleva voi ottaa koronarokotuksen omalla rokotusvuorollaan rokotusjärjestyksen mukaisesti. 

Koronarokotuksen voi ottaa myös imetyksen aikana. mRNA-rokotteen sisältämä lähetti-RNA tuhoutuu ihmisen elimistössä noin vuorokauden kuluessa, ja on epätodennäköistä, että sitä kulkeutuisi äidinmaitoon. Myös adenovirusvektorin ainesosat ovat lyhytikäisiä, eikä niiden tiedetä siirtyvän äidinmaitoon. 

Näitä ohjeita päivitetään, kun tutkittua tietoa kertyy lisää.

Kysymys: Mitä tarkoittaa nettiajanvarauksessa ajanvarauskirjalla näkyvät koodit A 1-4?

Vastaus: Koodit A1 – 4 kuvaavat ajanvarauskirjojen lukumäärää. Jokaisella rokottajalla on oma ajanvarauskirja. Ajanvarausta tehtäessä tällä koodilla ei ole ajan varaajan kannalta merkitystä.

Sen sijaan koodin perässä näkyvä rokotevalmisteen nimi kertoo sen, minkä valmistajan rokotteen on itselleen varaamassa. Esim. A1 Pfizer 1. annos ajanvarauskirjan yläreunassa tarkoittaa sitä, että koronarokotteena annetaan Pfizerin valmiste. A1 Moderna 1. annos tarkoittaa Modernan valmistetta ja A1 Astra-Zeneca 1. annos Astra-Zenecan valmistetta. Rokotevalmistetta ei voi vaihtaa enää rokotuspaikalla, koska jokainen rokoteannos korvamerkitään ajan varanneelle henkilölle.

Kysymys: Voinko puhelimitse varata koronarokotusajan perheenjäsenelle esim. puolisolle?

Vastaus: Puhelimitse voi varata ajan myös perheenjäsenelle. Puhelinajanvaraus mahdollistaa myös peräkkäisten rokotusaikojen varaamisen perheenjäsenille.

Kysymys: Voinko varata tehosterokoteajan mökkipaikkakunnan terveyskeskuksesta?

Vastaus: Tehosterokoteannos annetaan samalla paikkakunnalla, jossa ensimmäinen rokoteannos on annettu. Tehosterokoteannokset varataan ensimmäisen rokoteannoksen ajankohdan perusteella, eikä näin ollen ole mahdollisuutta varata ylimääräisiä tehosterokoteannoksia.

Kysymys: Vaikuttaako sairastettu koronavirustauti rokottamiseen?

Vastaus: Nykytiedon mukaan sairastettu koronavirustauti antaa ainakin kuuden kuukauden kestoisen suojan valtaosalle sairastuneista. Sen vuoksi rokotuksella ei silloin ole kova kiire. Aiemmin sairastettu koronavirustauti ei estä rokotuksen antamista. Koronarokotteista ei tiedetä olevan haittaa, vaikka henkilöllä olisi oireeton koronavirusinfektio tai itämisvaiheessa oleva koronavirustauti silloin, kun rokote annetaan.

Jos asiakas on sairastanut koronan ja hän on varannut rokotusajan, rokote annetaan.

Kysymys: Olen altistunut koronavirustartunnalle. Minulla ei ole oireita, voinko tulla rokotukseen?

Vastaus: Koronarokotukseen ei saa tulla, jos on altistunut koronavirustartunnalle tai sinut on asetettu karanteeniin.  Rokotukseen saa saapua vain terveenä. Peru varaamasi rokotusaika ja varaa uusi aika rokotukseen.  Samoin henkilöt, joilla on vähäisiäkään oireita, vaikkei olisi tietoa altistuksta tai ei ole asetettu karanteeniin, tulee vaihtaa varattu rokotusaika uuteen ajankohtaan.

Kysymys: Miksi minua myöhemmin rokotusajan varannut sai rokotusajan ennen minua?

Vastaus: Tulevan viikon rokotemäärä vahvistetaan edellisellä viikolla. Jos saammekin rokotetta ennakkotietoa enemmän, avaamme tulevalle viikolle lisää rokotusaikoja. Näin ollen myöhemmin ajan varannut voikin saada aiemmin varannutta aikaisemman rokotusajan.

Kysymys: Miten käy niille rokotusajanvarauspuhelimeen soittaneille, joiden puhelu on nyt odottamassa takaisinsoittoa?

Vastaus: Puhelut säilyvät takaisinsoittojärjestelmässä ja ajanvaraajat soittavat takaisin, kun aikoja on tarjolla.

Kysymys: Miten saan varattua ajan tehosterokotteeseen?

Vastaus: Aikaa ei tarvitse varata itse. Lähetämme tehosterokoteajan kaikille ensimmäisen rokoteannoksen saaneelle postitse kirjeellä kotiin. Näin toimien varmistamme, että tehosterokotus annetaan ohjeen mukaisesti oikea-aikaisesti.

Kysymys: En asu Heinolassa, mutta olen valinnut Heinolan terveyskeskuksen hoitopaikakseni. Missä saan koronarokotuksen?

Vastaus: Terveydenhuoltolain mukaista valinnanvapautta käyttäneet, Heinolan terveyskeskuksen hoitopaikaksi valinneet, saavat koronarokotuksen Heinolan terveyskeskuksesta samojen periaatteiden mukaisesti kuin muutkin.

Kysymys: Olen kirjoilla muualla, mutta asun Heinolassa pitkäaikaisesti. Saanko varata rokotusajan Heinolan terveyskeskuksesta?

Vastaus: 18.2.2021 tehdyn linjauksen mukaisesti pyrimme rokottamaan Heinolassa myös pitkäaikaisesti (yli kuukauden) asuvat ulkopaikkakuntalaiset. He voivat varata ajan koronarokotukseen Heinolan terveyskeskuksesta samojen periaatteiden mukaisesti kuin kaupungissa kirjoilla olevat tai Heinolan terveyskeskuksen hoitopaikaksi valinneet.

Kysymys: Millaisia jälkioireita koronarokotukseen liittyy?

Vastaus: Tavanomaisimmin ilmenee pistosalueen paikallisia oireita, kuten kipua, punoitusta, kuumotusta ja turvotusta. Hyvin tavallisia ovat myös ohimenevät yleisoireet, kuten kuumereaktiot, lihassärky, päänsärky, väsymys, ärtyneisyys ja vilunväristykset. Myös imusolmukkeet voivat turvota paikallisesti. Odotettavissa olevat oireet ovat tavallisempia toisen rokoteannoksen jälkeen.  Lisätietoja luettavissa THL:n sivuilta


Kysymys: Aiheuttaako rokotus allergisia reaktioita?

Vastaus: Allergiset reaktiot ovat onneksi harvinaisia. Kaikessa rokotustoiminnassa ihan aina on kuitenkin varauduttava allergisiin reaktioihin ja näin meillä rokottajat varautuvatkin.


Kysymys: Miksi tietoni eivät näy väestötiedoissa?

Vastaus: Jos lähiaikoina Heinolaan muuttaneiden tiedot eivät vielä näy väestötiedoissa, johtuu se DVV:n (Digi- ja väestötietovirasto) asiakaspalvelun ja muuttoilmoitusten käsittelyn ruuhkautumisesta. Voit seurata muuttoilmoituksesi käsittelyn tilaa DVV:n nettisivulla.


Kysymys: Voinko ostaa rokotteen? Jos voi, niin mistä sen saa ostettua?

Vastaus: Rokotukset ovat maksuttomia, eikä sitä ole mahdollista ostaa. Rokotteita on saatu Suomeen niukasti, joten ainakaan toistaiseksi yksityiset terveydenhuollon palveluja tarjoavat yritykset eivät tarjoa koronarokotetta.


Kysymys: Kuka voi varata ajan sähköisen ajanvarauksen kautta?

Vastaus: Ajanvarauksen -nettisivulta löytyvä sähköinen ajanvarauslinkki on tarkoitettu Heinolan tk:sta aikaa varaa varaaville heinolalaisille. Sähköisessä ajanvarauksessa on annettavasta rokotevalmisteesta johtuen oma valikko 16-17-vuotiaille ja 18 vuotta täyttäneille.


Kysymys: Olen lähdössä matkalle, saanko rokotuksen ennen matkaa?

Vastaus: Ulkomaanmatka ei vaikuta rokotusjärjestykseen, eikä ole peruste rokotuksen saamiselle. Rokotusjärjestyksestä lisätietoja löytyy THL:n sivulta.


Kysymys: Voiko muistisairasta rokottaa?

Vastaus: Muistisairaus ei ole rokotuksen este. Muistisairaalla on hyvä olla avustava henkilö mukana, jotta muistisairas tietää ja osaa saapua rokotuspaikalle oikeaan aikaan ja oikeana päivänä. Mikäli muistisairas ei halua rokotetta, emme rokota, koska rokotus on kaikille vapaaehtoinen.


Kysymys: Minulla on käytössä reumalääkkeitä / biologisia lääkkeitä/sytostaattihoito. Miten minun tulee toimia?

Vastaus: Voit ottaa. Jos rokotus osuu biologisen lääkkeen tai metotreksaatin ottopäivälle, voi lääkkeen oton siirtää seuraavalle päivälle. Poikkeuksena on sairaalassa suonensisäisesti annettava rituksimabi-lääke. Koronarokotuksen jälkeen suositellaan neljän viikon taukoa ennen seuraavaa rituksimabi-lääkettä, jotta rokotus tehoaa mahdollisimman hyvin. Tarvittaessa voit olla yhteydessä hoitavaan lääkäriisi, joka voi arvioida onko lääkityksen antoaikaan tarvetta tehdä muutoksia. (Phhyky kysymyksiä ja vastauksia koronarokotukseen liittyen.)


Kysymys: Miksi ajanvarauksen takaisinsoitto kestää?

Vastaus: Kun ajanvaraus avataan uudelle ryhmälle yhteydenottojen määrä nousee useaan sataan puheluun, minkä vuoksi emme heti pysty soittamaan takaisin kaikille. Takaisinsoiton ajankohtaan vaikuttaa myös varattavien rokotusaikojen määrä kullakin viikolla. Varattavien aikojen lukumäärä on rajallinen, johtuen rokotteiden niukasta saatavuudesta.

Soitto rekisteröityy järjestelmäämme ja soitamme takaisin, kun voimme ajan antaa.


Kysymys: En ehtinyt vastaamaan takaisinsoittoon, soitetaanko minulle uudelleen?

Vastaus: Soitamme teille takaisin niin monta kertaa, että saamme teidät kiinni. Järjestelmään rekisteröityneet soittopyynnöt kuitataan käsitellyksi vasta siinä vaiheessa, kun olemme teidät tavoittaneet ja rokotusaika on varattu. 


Kysymys: Miksi nettiajanvaraus ei toimi?

Vastaus: Facebook-julkaisussa olevan ajanvarauslinkin ollessa kyseessä, ongelma voi liittyä Facebookin upotettuun selaimeen. Käyttäjä voi pakottaa Facebookin avaamaan sovellukset omassa selainikkunassaan, ja sitä varten pitää asettaa Facebook-sovelluksessa selain avautumaan puhelimen oletusselaimessa Facebookin sisäisen selaimen sijaan.

Kaikki rokotukseen oikeutetut eivät voi varata aikaa netissä. Esimerkiksi ikänsä puolesta rokotukseen oikeutettujen tulee olla jo täyttänyt kyseinen ikäraja, jotta järjestelmä hyväksyy varaamaan aikaa. Siten esimerkiksi 70- vuotta täyttävät eivät saa varattua aikaa netissä, jos syntymäpäivä on tulossa ajanvaraushetkeä myöhemmin tänä vuonna. Sama koskee kaikkia ikäryhmiä.

Voimme avata rokotusaikoja vain sen verran, kuin saamme rokotetta käyttöömme. Jos kaikki rokotteet on varattu, ei ajanvarausta ole mahdollista tehdä ennen kuin saamme lisää rokotetta ja voimme avata lisää rokotusaikoja.


Kysymys: Mitä rokotevalmisteita on käytettävissä?

Vastaus: Ensivaiheessa Suomeen saatu Pfizerin/BioNTechin rokote on tarkoitettu 16 vuotta täyttäneille henkilöille.

AstraZenecan rokotetta voidaan antaa 65-vuotta täyttäneille. Annosväli 8-12 viikkoa.

Modernan rokotetta voidaan antaa myös ikääntyneille, mutta sitä on saatu maakuntaan erittäin vähän.

Kaikki Suomessa käytössä olevat valmisteet vaativat kaksi rokotuskertaa. Annosväli Pfizerin ja Modernan rokotteella on 12 viikkoa.


Kysymys: Olen melkein aina Heinolassa, mutta kirjoilla muualla, miksi en saa aikaa rokotukseen?

Vastaus: Jos ulkopaikkakuntalainen asuu pitkäaikaisesti Heinolassa, saa rokotteen. Mutta jos kyseessä on muunlainen Heinolassa oleminen, ei valitettavasti voida rokotetta ainakaan tässä vaiheessa antaa, koska rokotteita on saatu Heinolan väestömäärään perustuen ja harmillisen niukasti. Tästä syystä myöskään muulla paikkakunnalla asuva läheinen ei saa aikaa.

Heinolan terveyskeskuksen omaksi terveyskeskuksekseen terveydenhuoltolain perusteella valinneet voivat käydä Heinolassa rokotuksella.


Kysymys: Miksi en saa kotiin rokottajaa?

Vastaus: Kuljetusta kestäviä ja kotiin vietäviä rokotteita on tarjolla niukasti ja siksi kotona rokotettavien asiakkaiden määrää on rajattava.

Kysymys: Minulla on tekonivel, voinko ottaa rokotteen?

Vastaus: Voit ottaa rokotteen. Tekonivel ei estä rokottamista.


Kysymys: Miksi rokotukseen pitää varata aika?

Vastaus: Ajanvaraus on pakollinen, koska saamme rokotteita huomattavasti vähemmän kuin on halukkaita rokotteen ottajia. Ajanvarauksella saamme varmistettua turvallisen rokotuksen ja sen, ettei kukaan joudu jonottamaan rokotetta turhaan saamamme rokote-erän loppumisen vuoksi. Ajanvarauksella rokotettaessa voi odottaa rauhassa kotona omaa aikaa.  


Kysymys: Riittääkö rokotteita kaikille?

Vastaus: Kaikki halukkaat saavat rokotteen aikanaan. Suosittelemme varaamaan rokotusajan kesäkuulle, koska heinäkuussa suurin osa rokotelvamisteista käytetään tehosterokotuksiin.

Kysymys: Matkustan ulkomaille ja kohdemaa vaatii koronatodistuksen. Mistä saan todistuksen?

Vastaus: Valtakunnallisen ohjeistuksen mukaisesti emme suosittele ulkomaanmatkailua nyt ollenkaan.

Koronarokotustieto näkyy OmaKannassa muutaman päivän viiveellä. OmaKannasta voit tulostaa koronarokotustodistuksen. EU -alueen yhteinen koronarokotustodistus on tulostettavissa 22.6. alkaen. (Kanta.fi)

Mikäli sinulla ei ole mahdollisuutta tulostaa koronarokotustodistusta OmaKannasta itse, voit pyytää tulosteen Terveyskeskuksen Asiakaspalvelusta.

Kysymys: Saako saattaja tulla sisälle vai pitääkö odottaa ulkona?

Vastaus: Kokoontumisrajoitusten vuoksi rokotustilan aulassa olevien henkilöiden määrää on rajoitettu. Asia selviää valitettavasti vasta paikanpäällä ja asiaan vaikuttaa myös rokotettavan avuntarve. Aulaemäntä kertoo, voiko saattaja odottaa rokotustilassa.

Etusivu