Koronabanner

Kysymys: Voinko varata tehosterokoteajan mökkipaikkakunnan terveyskeskuksesta?

Vastaus: Tehosterokoteannos annetaan samalla paikkakunnalla, jossa ensimmäinen rokoteannos on annettu. Tehosterokoteannokset varataan ensimmäisen rokoteannoksen ajankohdan perusteella, eikä näin ollen ole mahdollisuutta varata ylimääräisiä tehosterokoteannoksia.

Kysymys: Vaikuttaako sairastettu koronavirustauti rokottamiseen?

Vastaus: Aiemmin sairastettu koronavirustauti ei estä rokotuksen antamista. Sairastettu tauti suojaa valtaosaa ainakin 6 kuukauden ajan. Tämän vuoksi sairastetun koronavirustaudin jälkeen rokottamisella ei ole kiirettä. Yleensä koronavirusrokote kannattaa antaa noin 6 kuukautta sairastetun koronavirustaudin jälkeen. Immuunipuutteisilla ja iäkkäillä sairastetun taudin antama suoja voi olla heikomi. Heidän kohdallaan harkitaan tapauskohtaisesti, onko rokote syytä antaa jo aiemmin. Jos rokotettava saa koronavirustaudin ensimmäisen ja toisen rokoteannoksen välisenä aikana, noudatetaan samaa yllä olevaa periaatetta.

Pitkittyneistä COVID-19 oireista kärsivän voi myös rokottaa. Rokotusta kannattaa siirtää, jos henkilö on hyvin heikkokuntoinen, aktiiviset tutkimukset ovat kesken tai oireet ovat juuri pahentuneet. (THL 31.3.21)

Kysymys: Olen altistunut koronavirustartunnalle. Minulla ei ole oireita, voinko tulla rokotukseen?

Vastaus: Koronarokotukseen ei saa tulla, jos on altistunut koronavirustartunnalle tai sinut on asetettu karanteeniin.  Rokotukseen saa saapua vain terveenä. Peru varaamasi rokotusaika ja varaa uusi aika rokotukseen.  Samoin henkilöt, joilla on vähäisiäkään oireita, vaikkei olisi tietoa altistuksta tai ei ole asetettu karanteeniin, tulee vaihtaa varattu rokotusaika uuteen ajankohtaan.

Kysymys: Miksi minua myöhemmin rokotusajan varannut sai rokotusajan ennen minua?

Vastaus: Tulevan viikon rokotemäärä vahvistetaan edellisellä viikolla. Jos saammekin rokotetta ennakkotietoa enemmän, avaamme tulevalle viikolle lisää rokotusaikoja. Näin ollen myöhemmin ajan varannut voikin saada aiemmin varannutta aikaisemman rokotusajan.

Kysymys: Miten käy niille rokotusajanvarauspuhelimeen soittaneille, joiden puhelu on nyt odottamassa takaisinsoittoa?

Vastaus: Puhelut säilyvät takaisinsoittojärjestelmässä ja ajanvaraajat soittavat takaisin, kun aikoja on tarjolla.

Kysymys: Miten saan varattua ajan tehosterokotteeseen?

Vastaus: Aikaa ei tarvitse varata itse. Lähetämme tehosterokoteajan kaikille ensimmäisen rokoteannoksen saaneelle postitse kirjeellä kotiin. Näin toimien varmistamme, että tehosterokotus annetaan ohjeen mukaisesti oikea-aikaisesti.

Kysymys: En asu Heinolassa, mutta olen valinnut Heinolan terveyskeskuksen hoitopaikakseni. Missä saan koronarokotuksen?

Vastaus: Terveydenhuoltolain mukaista valinnanvapautta käyttäneet, Heinolan terveyskeskuksen hoitopaikaksi valinneet, saavat koronarokotuksen Heinolan terveyskeskuksesta samojen periaatteiden mukaisesti kuin muutkin.

Kysymys: Olen kirjoilla muualla, mutta asun Heinolassa pitkäaikaisesti. Saanko varata rokotusajan Heinolan terveyskeskuksesta?

Vastaus: 18.2.2021 tehdyn linjauksen mukaisesti pyrimme rokottamaan Heinolassa myös pitkäaikaisesti (yli kuukauden) asuvat ulkopaikkakuntalaiset. He voivat varata ajan koronarokotukseen Heinolan terveyskeskuksesta samojen periaatteiden mukaisesti kuin kaupungissa kirjoilla olevat tai Heinolan terveyskeskuksen hoitopaikaksi valinneet.

Kysymys: Millaisia jälkioireita koronarokotukseen liittyy?

Vastaus: Tavanomaisimmin ilmenee pistosalueen paikallisia oireita, kuten kipua, punoitusta, kuumotusta ja turvotusta. Hyvin tavallisia ovat myös ohimenevät yleisoireet, kuten kuumereaktiot, lihassärky, päänsärky, väsymys, ärtyneisyys ja vilunväristykset. Myös imusolmukkeet voivat turvota paikallisesti. Odotettavissa olevat oireet ovat tavallisempia toisen rokoteannoksen jälkeen.  Lisätietoja luettavissa THL:n sivuilta


Kysymys: Aiheuttaako rokotus allergisia reaktioita?

Vastaus: Allergiset reaktiot ovat onneksi harvinaisia. Kaikessa rokotustoiminnassa ihan aina on kuitenkin varauduttava allergisiin reaktioihin ja näin meillä rokottajat varautuvatkin.


Kysymys: Kun riskiryhmien rokotukset alkavat, saako samassa taloudessa asuva myös rokotuksen? 

Vastaus: Samassa taloudessa asuva ei saa rokotusta, ellei myös itse kuulu rokotusvuorossa olevaan ryhmään. Noudatamme THL:n rokoutsjärjestysohjetta.


Kysymys: Miksi tietoni eivät näy väestötiedoissa?

Vastaus: Jos lähiaikoina Heinolaan muuttaneiden tiedot eivät vielä näy väestötiedoissa, johtuu se DVV:n (Digi- ja väestötietovirasto) asiakaspalvelun ja muuttoilmoitusten käsittelyn ruuhkautumisesta. Voit seurata muuttoilmoituksesi käsittelyn tilaa DVV:n nettisivulla.


Kysymys: Voinko ostaa rokotteen? Jos voi, niin mistä sen saa ostettua?

Vastaus: Rokotukset ovat maksuttomia, eikä sitä ole mahdollista ostaa. Rokotteita on saatu Suomeen niukasti, joten ainakaan toistaiseksi yksityiset terveydenhuollon palveluja tarjoavat yritykset eivät tarjoa koronarokotetta.


Kysymys: Miksei kuka vain voi varata rokoteaikaa?

Vastaus: Rokotteiden niukkuus vaikuttaa rokotusjärjestykseen ja varattavien aikojen määrään. Noudatamme Heinolassa sairaanhoitopiirin ja koko maan yhteistä rokotusjärjestystä.


Kysymys: Miten rokotusjärjestys etenee?

Vastaus: Rokotusjärjestys etenee THL:n suosituksen mukaisesti. Rokotusten etenemisestä ilmoitamme Itä-Häme -lehdessä ja kaupungin verkkosivuilla.


Kysymys: Kuka voi varata ajan sähköisen ajanvarauksen kautta?

Vastaus: Ajanvarauksen -nettisivulta löytyvä sähköinen ajanvarauslinkki on tarkoitettu Heinolan tk:sta aikaa varaa varaaville heinolalaisille. Päijät-Sotella on oma ajanvarauslinkki omiin rokotuspisteisiinsä, josta heinolalaiset eivät voi rokoteaikaa varata. Sähköisen ajanvarauksen kautta rokotusajan voi varata 70-vuotta täyttäneet ja sitä vanhemmat.


Kysymys: Olen lähdössä matkalle, saanko rokotuksen ennen matkaa?

Vastaus: Ulkomaanmatka ei vaikuta rokotusjärjestykseen, eikä ole peruste rokotuksen saamiselle. Rokotusjärjestyksestä lisätietoja löytyy THL:n sivulta.


Kysymys: Voiko muistisairasta rokottaa?

Vastaus: Muistisairaus ei ole rokotuksen este. Muistisairaalla on hyvä olla avustava henkilö mukana, jotta muistisairas tietää ja osaa saapua rokotuspaikalle oikeaan aikaan ja oikeana päivänä. Mikäli muistisairas ei halua rokotetta, emme rokota, koska rokotus on kaikille vapaaehtoinen.


Kysymys: Minulla on käytössä reumalääkkeitä / biologisia lääkkeitä/sytostaattihoito. Miten minun tulee toimia?

Vastaus: Voit ottaa. Jos rokotus osuu biologisen lääkkeen tai metotreksaatin ottopäivälle, voi lääkkeen oton siirtää seuraavalle päivälle. Poikkeuksena on sairaalassa suonensisäisesti annettava rituksimabi-lääke. Koronarokotuksen jälkeen suositellaan neljän viikon taukoa ennen seuraavaa rituksimabi-lääkettä, jotta rokotus tehoaa mahdollisimman hyvin. Tarvittaessa voit olla yhteydessä hoitavaan lääkäriisi, joka voi arvioida onko lääkityksen antoaikaan tarvetta tehdä muutoksia. (Phhyky kysymyksiä ja vastauksia koronarokotukseen liittyen.)


Kysymys: Miksi ajanvarauksen takaisinsoitto kestää?

Vastaus: Kun ajanvaraus avataan uudelle ryhmälle yhteydenottojen määrä nousee useaan sataan puheluun, minkä vuoksi emme heti pysty soittamaan takaisin kaikille. Takaisinsoiton ajankohtaan vaikuttaa myös varattavien rokotusaikojen määrä kullakin viikolla. Varattavien aikojen lukumäärä on rajallinen, johtuen rokotteiden niukasta saatavuudesta.

Soitto rekisteröityy järjestelmäämme ja soitamme takaisin, kun voimme ajan antaa.


Kysymys: En ehtinyt vastaamaan takaisinsoittoon, soitetaanko minulle uudelleen?

Vastaus: Soitamme teille takaisin niin monta kertaa, että saamme teidät kiinni. Järjestelmään rekisteröityneet soittopyynnöt kuitataan käsitellyksi vasta siinä vaiheessa, kun olemme teidät tavoittaneet ja rokotusaika on varattu. 


Kysymys: Miksi nettiajanvaraus ei toimi?

Vastaus: Facebook-julkaisussa olevan ajanvarauslinkin ollessa kyseessä, ongelma voi liittyä Facebookin upotettuun selaimeen. Käyttäjä voi pakottaa Facebookin avaamaan sovellukset omassa selainikkunassaan, ja sitä varten pitää asettaa Facebook-sovelluksessa selain avautumaan puhelimen oletusselaimessa Facebookin sisäisen selaimen sijaan.

Kaikki rokotukseen oikeutetut eivät voi varata aikaa netissä, sillä esimerkiksi ikänsä puolesta rokotukseen oikeutettujen tulee olla jo täyttänyt 70-vuotta, jotta järjestelmä hyväksyy varaamaan aikaa. Siten esimerkiksi vuonna -41 syntyneet (70- vuotiaat) eivät saa varattua aikaa netissä, jos syntymäpäivä on tulossa ajanvaraushetkeä myöhemmin tänä vuonna.

Voimme avata rokotusaikoja vain sen verran, kuin saamme rokotetta käyttöömme. Jos kaikki rokotteet on varattu, ei ajanvarausta ole mahdollista tehdä ennen kuin saamme lisää rokotetta ja voimme avata lisää rokotusaikoja.


Kysymys: Miksi en saanut vielä rokotusaikaa?

Vastaus: Rokotteiden saatavuus on edelleen erittäin niukkaa. Voimme avata aikoja vain sen verran kuin saamme rokotteita käyttöömme. Toistaiseksi kysyntä on selkeästi tarjontaa suurempi.


Kysymys: Mitä rokotevalmisteita on käytettävissä?

Vastaus: Ensivaiheessa Suomeen saatu Pfizerin/BioNTechin rokote on tarkoitettu ainoastaan 16 vuotta täyttäneille henkilöille. Tällä rokotteella rokotetaan nyt pääasiassa yli 70- vuotiaita.

AstraZenecan rokotetta voidaan antaa 65-vuotta täyttäneille.

Modernan rokotetta voidaan antaa myös ikääntyneille, mutta sitä on saatu maakuntaan erittäin vähän.

Kaikki Suomessa käytössä olevat valmisteet vaativat kaksi rokotuskertaa. Annosväli on 12 viikkoa.


Kysymys: Olen melkein aina Heinolassa, mutta kirjoilla muualla, miksi en saa aikaa rokotukseen?

Vastaus: Jos ulkopaikkakuntalainen asuu pitkäaikaisesti Heinolassa, saa rokotteen. Mutta jos kyseessä on muunlainen Heinolassa oleminen, ei valitettavasti voida rokotetta ainakaan tässä vaiheessa antaa, koska rokotteita on saatu Heinolan väestömäärään perustuen ja harmillisen niukasti. Tästä syystä myöskään muulla paikkakunnalla asuva läheinen ei saa aikaa.

Heinolan terveyskeskuksen omaksi terveyskeskuksekseen terveydenhuoltolain perusteella valinneet voivat käydä Heinolassa rokotuksella.


Kysymys: Miksi en saa rokotetta samalla kun tuon äidin rokotettavaksi?

Vastaus: Saattajaa ei voida rokottaa samalla kerralla, koska rokotteita saadaan rokotusjärjestyksen mukaiselle ryhmälle ja rokotteiden saatavuus on vielä harmillisen niukkaa.


Kysymys: Miksi tytär, joka käy meillä joka päivä ei saakaan rokotetta?

Vastaus: Rokotteiden niukasta saatavuudesta johtuen rokotuksen saa virallisen omaishoitajastatuksen omaava henkilö, jonka omaishoidettava on yli 70-vuotias. Linjaus on sama koko maakunnassa. (Tilanne 6.4.21 rokotusvuorossa olevien mukaisesti.)


Kysymys: Miksi en saa kotiin rokottajaa?

Vastaus: Kuljetusta kestäviä ja kotiin vietäviä rokotteita on tarjolla niukasti ja siksi kotona rokotettavien asiakkaiden määrää on rajattava.

Kysymys: Minulla on tekonivel, voinko ottaa rokotteen?

Vastaus: Voit ottaa rokotteen. Tekonivel ei estä rokottamista.


Kysymys: Miksi rokotukseen pitää varata aika?

Vastaus: Ajanvaraus on pakollinen, koska saamme rokotteita huomattavasti vähemmän kuin on halukkaita rokotteen ottajia. Ajanvarauksella saamme varmistettua turvallisen rokotuksen ja sen, ettei kukaan joudu jonottamaan rokotetta turhaan saamamme rokote-erän loppumisen vuoksi. Ajanvarauksella rokotettaessa voi odottaa rauhassa kotona omaa aikaa.  


Kysymys: Riittääkö rokotteita kaikille?

Vastaus: Kaikki halukkaat saavat rokotteen aikanaan. Valitettavasti rokotteiden niukkuuden vuoksi emme voi rokottaa kaikkia halukkaita ihan heti.


Kysymys: Miksi rokotukset etenevät hitaasti?

Vastaus: Rokotamme ihan kaikki rokotteet, mitä saamme ja niin pian, kun rokotteita saamme. Saamme rokotteita harmillisen niukasti koko maakuntaan ja koko Suomeenkin. Heinolaan jaetaan väestöön suhteutettu osuus viikoittain kulloinkin saapuvasta niukasta rokotemäärästä.

Kysymys: Matkustan ulkomaille ja kohdemaa vaatii koronatodistuksen. Mistä saan todistuksen?

Vastaus: Valtakunnallisen ohjeistuksen mukaisesti emme suosittele ulkomaanmatkailua nyt ollenkaan. Jos matkustaminen kuitenkin on välttämätöntä, saa maksullisen koronatodistuksen yksityiseltä palveluntarjoajalta. OmaKantaan on tulossa toukokuun aikana tulostettava koronarokotustodistus.

Kysymys: Saako saattaja tulla sisälle vai pitääkö odottaa ulkona?

Vastaus: Kokoontumisrajoitusten vuoksi rokotustilan aulassa olevien henkilöiden määrää on rajoitettu. Asia selviää valitettavasti vasta paikanpäällä ja asiaan vaikuttaa myös rokotettavan avuntarve. Aulaemäntä kertoo, voiko saattaja odottaa rokotustilassa.

Etusivu