Päivitetty: 30.9.2022

Kysymys: Mistä saan koronatodistuksen/koronapassin?

Vastaus: Koronarokotustieto näkyy OmaKannassa. OmaKannasta voit tarvittaessa näyttää tai tulostaa koronarokotustodistuksen.

Mikäli sinulla ei ole pääsyä Omakantaan, voit noutaa paperisen koronatodistuksen Heinolan terveyskeskuksesta.

  • ma, ke, pe klo 8-12, Hoitotarvikejakelun luukulta, Torikatu 13 G-ovi, Kahvion aula
  • ti, to klo 8-12, Potilastoimiston luukulta, Torikatu 13 F-ovi, ”röntgenin aula”

Todistuksen saamiseksi sinun tulee todistaa henkilöllisyytesi (ajokortti, kuvallinen henkilökortti tai passi).

Jos olet lähdössä matkalle, tarkista rokotustiedon näkyminen OmaKannasta ennen matkan varaamista. Puuttuvan tiedon korjaaminen saattaa kestää korjauspalvelun ruuhkautumisesta johtuen useita viikkoja.

Mikäli sähköisessä koronatodistuksessa on virhe, korjauspyynnöt puhelimitse p. +358445871475 ma-pe klo 8-14.

Kysymys: Kuinka saan varattua koronarokotusajan ja mistä saan rokotteen?

Kaikki 12 vuotta täyttäneet voivat varata ajan koronarokotukseen ajanvarausnumerosta +358445871475 ma-pe klo 8-14 tai sähköisesti.

Kaikkien koronarokotusten rokotuspaikkana on Terveyskeskus, Torikatu 13, G-ovi, 18 100 Heinola. Rokotuspaikkaan on esteetön pääsy.

Kysymys: Kenelle koronarokotus soveltuu?

Ohjeet päivittyvät tutkitun tiedon ja käyttökokemusten kertymisen myötä. THL julkaisee ajantasaisinta tietoa koronarokotteen soveltuvuudesta eri ryhmille (THL.fi)

Kysymys: Voiko koronarokotteen ottaa, jos on raskaana, suunnittelee raskautta tai imettää?

Raskaana oleva voi halutessaan ottaa koronarokotteen. Ennen raskautta aloitetun koronarokotussarjan toisen annoksen voi myös ottaa raskauden aikana. Raskauden yrittämistä tai hedelmällisyyshoitoja ei myöskään tarvitse siirtää koronarokotuksen vuoksi.

Raskaus voi lisätä riskiä sairastua vakavaan koronavirustautiin. Raskaana olevien koronarokottamisesta on tällä hetkellä vielä vähän tutkimustietoa, mutta käyttökokemus, eläinkokeet ja alustava tutkimustieto eivät anna viitteitä turvallisuushuolista. Maailmalla raskaana olevia on rokotettu jo paljon. 

Rokotuksen ottaminen voi olla tarpeen erityisesti, jos raskaana olevalla on perustautinsa vuoksi suurentunut riski sairastua koronavirustautiin tai jos raskaana olevalla on suurentunut riski altistua koronavirukselle esimerkiksi työssään.

Raskaana oleva voi ottaa koronarokotuksen omalla rokotusvuorollaan rokotusjärjestyksen mukaisesti. 

Koronarokotuksen voi ottaa myös imetyksen aikana. mRNA-rokotteen sisältämä lähetti-RNA tuhoutuu ihmisen elimistössä noin vuorokauden kuluessa, ja on epätodennäköistä, että sitä kulkeutuisi äidinmaitoon. Myös adenovirusvektorin ainesosat ovat lyhytikäisiä, eikä niiden tiedetä siirtyvän äidinmaitoon. 

Näitä ohjeita päivitetään, kun tutkittua tietoa kertyy lisää.

Kysymys: Mitä tarkoittaa nettiajanvarauksessa ajanvarauskirjalla näkyvät koodit A 1-4?

Vastaus: Koodit A1 – 4 kuvaavat ajanvarauskirjojen lukumäärää. Jokaisella rokottajalla on oma ajanvarauskirja. Ajanvarausta tehtäessä tällä koodilla ei ole ajan varaajan kannalta merkitystä.

Sen sijaan koodin perässä näkyvä rokotevalmisteen nimi kertoo sen, minkä valmistajan rokotteen on itselleen varaamassa. Esim. A1 Pfizer ajanvarauskirjan yläreunassa tarkoittaa sitä, että koronarokotteena annetaan Pfizerin valmiste. A1 Moderna tarkoittaa Modernan valmistetta ja A1 Astra-Zeneca, Astra-Zenecan valmistetta. Rokotevalmistetta ei voi vaihtaa enää rokotuspaikalla, koska jokainen rokoteannos korvamerkitään ajan varanneelle henkilölle.

Kysymys: Voinko puhelimitse varata koronarokotusajan perheenjäsenelle esim. puolisolle?

Vastaus: Puhelimitse voi varata ajan myös perheenjäsenelle. Puhelinajanvaraus mahdollistaa myös peräkkäisten rokotusaikojen varaamisen perheenjäsenille.

Kysymys: Voinko varata tehosterokoteajan mökkipaikkakunnan terveyskeskuksesta?

Vastaus: Tehosterokoteannos annetaan samalla paikkakunnalla, jossa ensimmäinen rokoteannos on annettu. Tehosterokoteannokset varataan ensimmäisen rokoteannoksen ajankohdan perusteella, eikä näin ollen ole mahdollisuutta varata ylimääräisiä tehosterokoteannoksia.

Jos asiakas on sairastanut koronan ja hän on varannut rokotusajan, rokote annetaan.

Kysymys: Olen altistunut koronavirustartunnalle. Minulla ei ole oireita, voinko tulla rokotukseen?

Vastaus: Koronarokotukseen ei saa tulla, jos on altistunut koronavirustartunnalle tai sinut on asetettu karanteeniin.  Rokotukseen saa saapua vain terveenä. Peru varaamasi rokotusaika ja varaa uusi aika rokotukseen.  Samoin henkilöt, joilla on vähäisiäkään oireita, vaikkei olisi tietoa altistuksta tai ei ole asetettu karanteeniin, tulee vaihtaa varattu rokotusaika uuteen ajankohtaan.

Kysymys: Miten käy niille rokotusajanvarauspuhelimeen soittaneille, joiden puhelu on nyt odottamassa takaisinsoittoa?

Vastaus: Puhelut säilyvät takaisinsoittojärjestelmässä ja ajanvaraajat soittavat takaisin, kun aikoja on tarjolla.

Kysymys: En asu Heinolassa, mutta olen valinnut Heinolan terveyskeskuksen hoitopaikakseni. Missä saan koronarokotuksen?

Vastaus: Terveydenhuoltolain mukaista valinnanvapautta käyttäneet, Heinolan terveyskeskuksen hoitopaikaksi valinneet, saavat koronarokotuksen Heinolan terveyskeskuksesta samojen periaatteiden mukaisesti kuin muutkin.

Kysymys: Olen kirjoilla muualla, mutta asun Heinolassa pitkäaikaisesti. Saanko varata rokotusajan Heinolan terveyskeskuksesta?

Vastaus: 18.2.2021 tehdyn linjauksen mukaisesti pyrimme rokottamaan Heinolassa myös pitkäaikaisesti (yli kuukauden) asuvat ulkopaikkakuntalaiset. He voivat varata ajan koronarokotukseen Heinolan terveyskeskuksesta samojen periaatteiden mukaisesti kuin kaupungissa kirjoilla olevat tai Heinolan terveyskeskuksen hoitopaikaksi valinneet.

Kysymys: Millaisia jälkioireita koronarokotukseen liittyy?

Vastaus: Tavanomaisimmin ilmenee pistosalueen paikallisia oireita, kuten kipua, punoitusta, kuumotusta ja turvotusta. Hyvin tavallisia ovat myös ohimenevät yleisoireet, kuten kuumereaktiot, lihassärky, päänsärky, väsymys, ärtyneisyys ja vilunväristykset. Myös imusolmukkeet voivat turvota paikallisesti. Odotettavissa olevat oireet ovat tavallisempia toisen rokoteannoksen jälkeen.  Lisätietoja luettavissa THL:n sivuilta


Kysymys: Aiheuttaako rokotus allergisia reaktioita?

Vastaus: Allergiset reaktiot ovat onneksi harvinaisia. Kaikessa rokotustoiminnassa ihan aina on kuitenkin varauduttava allergisiin reaktioihin ja näin meillä rokottajat varautuvatkin.


Kysymys: Miksi tietoni eivät näy väestötiedoissa?

Vastaus: Jos lähiaikoina Heinolaan muuttaneiden tiedot eivät vielä näy väestötiedoissa, johtuu se DVV:n (Digi- ja väestötietovirasto) asiakaspalvelun ja muuttoilmoitusten käsittelyn ruuhkautumisesta. Voit seurata muuttoilmoituksesi käsittelyn tilaa DVV:n nettisivulla.


Kysymys: Voinko ostaa rokotteen? Jos voi, niin mistä sen saa ostettua?

Vastaus: Rokotukset ovat maksuttomia, eikä sitä ole mahdollista ostaa. Rokotteita on saatu Suomeen niukasti, joten ainakaan toistaiseksi yksityiset terveydenhuollon palveluja tarjoavat yritykset eivät tarjoa koronarokotetta.


Kysymys: Kuka voi varata ajan sähköisen ajanvarauksen kautta?

Vastaus: Ajanvarauksen -nettisivulta löytyvä sähköinen ajanvarauslinkki on tarkoitettu Heinolan tk:sta aikaa varaa varaaville heinolalaisille. Sähköisessä ajanvarauksessa on annettavasta rokotevalmisteesta johtuen oma valikko 16-17-vuotiaille ja 18 vuotta täyttäneille.


Kysymys: Olen lähdössä matkalle, saanko rokotuksen ennen matkaa?

Vastaus: Ulkomaanmatka ei vaikuta rokotusjärjestykseen, eikä ole peruste rokotuksen saamiselle. Rokotusjärjestyksestä lisätietoja löytyy THL:n sivulta.


Kysymys: Voiko muistisairasta rokottaa?

Vastaus: Muistisairaus ei ole rokotuksen este. Muistisairaalla on hyvä olla avustava henkilö mukana, jotta muistisairas tietää ja osaa saapua rokotuspaikalle oikeaan aikaan ja oikeana päivänä. Mikäli muistisairas ei halua rokotetta, emme rokota, koska rokotus on kaikille vapaaehtoinen.


Kysymys: Minulla on käytössä reumalääkkeitä / biologisia lääkkeitä/sytostaattihoito. Miten minun tulee toimia?

Vastaus: Voit ottaa. Jos rokotus osuu biologisen lääkkeen tai metotreksaatin ottopäivälle, voi lääkkeen oton siirtää seuraavalle päivälle. Poikkeuksena on sairaalassa suonensisäisesti annettava rituksimabi-lääke. Koronarokotuksen jälkeen suositellaan neljän viikon taukoa ennen seuraavaa rituksimabi-lääkettä, jotta rokotus tehoaa mahdollisimman hyvin. Tarvittaessa voit olla yhteydessä hoitavaan lääkäriisi, joka voi arvioida onko lääkityksen antoaikaan tarvetta tehdä muutoksia.


Kysymys: Miksi ajanvarauksen takaisinsoitto kestää?

Vastaus: Kun ajanvaraus avataan uudelle ryhmälle yhteydenottojen määrä nousee useaan sataan puheluun, minkä vuoksi emme heti pysty soittamaan takaisin kaikille. Takaisinsoiton ajankohtaan vaikuttaa myös varattavien rokotusaikojen määrä kullakin viikolla. Varattavien aikojen lukumäärä on rajallinen, johtuen rokotteiden niukasta saatavuudesta.

Soitto rekisteröityy järjestelmäämme ja soitamme takaisin, kun voimme ajan antaa.


Kysymys: En ehtinyt vastaamaan takaisinsoittoon, soitetaanko minulle uudelleen?

Vastaus: Soitamme teille takaisin niin monta kertaa, että saamme teidät kiinni. Järjestelmään rekisteröityneet soittopyynnöt kuitataan käsitellyksi vasta siinä vaiheessa, kun olemme teidät tavoittaneet ja rokotusaika on varattu. 


Kysymys: Miksi nettiajanvaraus ei toimi?

Vastaus: Facebook-julkaisussa olevan ajanvarauslinkin ollessa kyseessä, ongelma voi liittyä Facebookin upotettuun selaimeen. Käyttäjä voi pakottaa Facebookin avaamaan sovellukset omassa selainikkunassaan, ja sitä varten pitää asettaa Facebook-sovelluksessa selain avautumaan puhelimen oletusselaimessa Facebookin sisäisen selaimen sijaan.

Kaikki rokotukseen oikeutetut eivät voi varata aikaa netissä. Esimerkiksi ikänsä puolesta rokotukseen oikeutettujen tulee olla jo täyttänyt kyseinen ikäraja, jotta järjestelmä hyväksyy varaamaan aikaa. Siten esimerkiksi 15- vuotta täyttävät eivät saa varattua aikaa netissä, jos syntymäpäivä on tulossa ajanvaraushetkeä myöhemmin tänä vuonna.

Voimme avata rokotusaikoja vain sen verran, kuin saamme rokotetta käyttöömme. Jos kaikki rokotteet on varattu, ei ajanvarausta ole mahdollista tehdä ennen kuin saamme lisää rokotetta ja voimme avata lisää rokotusaikoja.


Kysymys: Miksi en saa kotiin rokottajaa?

Vastaus: Kuljetusta kestäviä ja kotiin vietäviä rokotteita on tarjolla niukasti ja siksi kotona rokotettavien asiakkaiden määrää on rajattava.

Kysymys: Minulla on tekonivel, voinko ottaa rokotteen?

Vastaus: Voit ottaa rokotteen. Tekonivel ei estä rokottamista.

Etusivu