Heinolan kaupunki kokeilee robottipuhelun hyödyntämistä – keräämme asukkaiden mielipiteitä Heinolan kaupungin digitaalisista palveluista

Heinolan kaupunki kokeilee ensimmäistä kertaa robottipuhelun toteutusta. Robottipuhelun avulla toteutetaan kysely digitaalisten palveluiden käyttöön liittyen. Robottipuhelukokeilussa yhdistyy asukkaiden osallisuuden edistäminen, kokeiluhenki sekä digitalisaation tarjoamat mahdollisuudet. Kysely toteutetaan 14.–25.2. ja tuloksista koostetaan yhteenveto kaupungin verkkosivuille kevään 2022 aikana. Robottipuhelukokeilua tehdään Valtiovarainministeriön digikannustinrahan avulla ja yhteistyössä Most Digital Oy:n kanssa.

Mikä on kyselyn tarkoitus

Kyselyn tavoitteena on selvittää heinolalaisten asukkaiden ajatuksia ja käyttökokemuksia kaupungin tarjoamista digitaalisista palveluista. Digitaalisilla palveluilla tarkoitamme sähköisissä viestintäkanavissa tapahtuvaa asiointia, kuten esimerkiksi puhelinasiointia, verkkosivujen chat-palvelua tai itsepalveluna verkossa, kuten omahoitopalvelua, sähköistä ajanvarausta tai verkkokauppaa.

Kyselyssä selvitetään muun muassa, mitkä ovat asukkaiden mieluisimmat asiointikanavat tai vaihtoehtoisesti esteet kaupungin digitaalisten palveluiden hyödyntämiselle. Vastauksia hyödynnetään palveluiden kehittämistyössä – ne ohjaavat meitä jatkossa madaltamaan kynnystä oikeissa paikoissa digitaalisten palveluiden saavutettavuudessa.

Hanna Hurmola-Remmi

Näytä artikkeli

Tavoitteenamme on löytää uusia keinoja tunnistaa asukkaidemme palveluiden tarve ja näkemykset. Suhtaudumme kokeilukulttuuriin ja digitalisaation tuomiin uusiin mahdollisuuksiin myönteisesti ja ennakkoluulottomasti ja toivomme, että kaupunkilaisetkin näkevät asian myönteisenä. Toivomme, että kysely otetaan vastaan hyvässä hengessä ja saamme paljon vastauksia, toteaa Heinolan hallinto- ja kehitysjohtaja Hanna Hurmola-Remmi.

Kenelle puhelu tulee

Kyselyn kohderyhmässä on mukana kaikkien täysi-ikäisten heinolalaisten henkilökohtaiset puhelinnumerot, jotka on saatu julkisesta liittymärekisteristä. Kaikille kuntalaisille puhelua ei siis tule. Työ- ja yritysnumerot jäävät automaattisesti robotin soittolistalta pois.

Robotti tulee soittamaan yhteensä 8 310 heinolaiselle. Kannustamme asukkaita lähtemään kyselyyn rohkeasti mukaan. Tulemme lähettämään osallistujille ennakkoon tekstiviestin 11.2., jossa kerromme tulevasta robottipuhelusta.

Puhelu tulee numerosta +358 75 3257819

Kun saat soiton numerosta +358 75 3257819, niin kyseessä on automaattinen puhelu Heinolan kaupungilta. Linjalta kuulet Hanna Hurmola-Remmin äänellä kerrotut ohjeet kyselyn toteutukseen sekä itse kysymykset. Kysymyksiin vastataan painamalla omaa mielipidettä vastaava numero. Kyselyyn vastaaminen vie aikaa muutaman minuutin. Vastaukset käsitellään luottamuksellisesti.

Kyselystä on myös mahdollista kieltäytyä tai siihen voi halutessaan vastata myöhemmin. Mikäli puhelimessasi ei näy se numero, josta kysely soitetaan, puhelimessasi voi olla sellaiset asetukset, jotka estävät tuntemattoman puhelinnumeron näkymisen. Sinulla on mahdollisuus myös osallistua kyselyyn soittamalla robotille numeroon +358 75 3257818.

Lisätietoja                  

Hanna Hurmola-Remmi
hallinto- ja kehitysjohtaja, Heinolan kaupunki
p. 044 780 1420 | hanna.hurmola-remmi@heinola.fi

Takaisin ajankohtaisiin
Etusivu