Lukio

Heinolan lukion opiskelijavaihto Peinessä

ilmakuva lentokoneesta
Teksti: Santeri Mutanen, kuvat: Heinolan lukio

Lauantai-aamuna lähdimme junalla Helsinkiä kohden ja vaihdoimme Helsingin liepeillä Tikkurilassa lentokenttäjunaan, joka vei meidät lentoasemalle. Lähdimme hetken päästä Finnairin lennolla kohti Brandenburgin lentokenttää, ja matkamme taittui nopeasti sekä mukavasti. Brandenburgin lentokentällä kohtasimme ensimmäiset vaikeudet: Saksa on hyvin täsmällinen maa ja emme päässeetkään junaan, johon alun perin pyrimme, sillä saavuimme laiturille minuutin myöhässä.

Löysimme kuitenkin meille toisen junan, joka vei meidät Berlin Hauptbahnhofille. Saksassa oli kuitenkin ollut aiemmin samana päivänä raideverkon kommunikaatioverkostoon kohdistunut sabotaasi ja junamatkamme Peineen peruttiin. Syötyämme lähdimme katsomaan Bundestagia ja sen ympärillä olevia rasisminvastaisia protesteja. Lähdimme lopulta junalla kohti Peinea ja saavuimme lopulta Peineen uupuneina tunnin alkuperäisestä aikataulusta myöhässä.

Seuraavana päivänä menimme Hannoveriin Oktoberfesteille ja tivoliin, jossa teimme huomion, että ruoka oli todella halpaa verrattuna Suomeen. Maanantaina osallistuimme saksalaiselle oppitunnille, joka erosi huomattavankin paljon suomalaisesta oppitunnista: minulla, kirjoittajalla, oli matematiikkaa ja hämmästyin, kun opettaja alkoi tunnin alussa kertomaan luokkalaisten koetuloksia ääneen luokan edessä.

Ainakin matematiikassa oppilaat eivät myöskään tee tuntitehtäviä, vaan kaikki olennainen tekeminen tulee läksyksi, jotka tarkastetaan seuraavalla tunnilla yhdessä. Tiistaina lähdimme Volkswagen Autostadtiin, joka sijaitsee Wolfsburgissa. Tein myös sellaisen huomion koko reissun aikana, että vanhemmat ihmiset puhuvat joko vain vähän englantia, tai sitten he puhuvat sitä laajasti, mutta tunnistettavalla aksentilla.

Keskiviikkona olimme aluksi tunneilla ja sitten teimme rästityömme kuluneelta viikolta pysyäksemme mukana opetustahdissa. Myöhemmin samana päivänä suuntasimme kohti Hannoveria, jossa kävimme muutamalla nähtävyydellä. Kävimme erään projektimme osanottajan johdolla Hannoverin kaupungintalossa, pommitetussa kirkossa ja 30-luvulla rakennetun tekojärven ja virkistysalueen luona.

Torstaina meillä jokaisella oli todella aikainen herätys, sillä suuntasimme kohti Berliiniä. Berliiniin saavuttuamme kävimme uudestaan katsomassa Bundestagia, josta suuntasimme Brandenburgin portille ja totesimme olevamme Euroopan ytimessä. Seuraavaksi oppaamme vei meidät Holokausti-muistomerkille, joka oli jylhässä yksinkertaisuudessaan hyvin tunteellinen paikka.

Sitten kävelimme kauniin Tiergartenin läpi Siegessäulelle, joka on Tiergartenin keskelle rakennettu majesteettinen pylväs. Pylväs juhlistaa Saksan yhdistymissotia, jotka loivat ensimmäistä kertaa yhtenäisen Saksan valtion. Seuraavaksi tiemme vei meidät Sony Centerille, jota oltiin valmistelemassa suurta ensi-iltaa varten ja töitten takia emme jääneet sinne pitkäksi aikaa.

Sitten siirryimme hyvin lähellä sijaitsevalle Potsdamer Platzille, jossa säilytetään yhtä Berliinin muurin yhä pystyssä olevaa palaa. Potsdamer Platzilta siirryimme Berliinin diplomaattiselle vyöhykkeelle, joka myös Pohjoismaiden yhteinen suurlähetystö sijaitsee. Sieltä porukkamme tiet haarautuivat ja jokainen meni taholleen etsimään ruokapaikkaa. Lopulta tiemme yhtenivät Gedächtniskirchellä, joka sijaitsee Tiergartenin eteläisimmän siiven lähettyvillä.

Seuraavaksi siirryimme haikeissa tunnelmissa takaisin Berliinin päärautatieasemalle, jossa erosimme vaihtopareistamme. Emme kuitenkaan hyvästelleet toisiamme, sillä lupasimme tapaavamme toisemme vielä uudestaan. Palasimme alakuloisissa, mutta onnellisissa mielialoissa takaisin Brandenburgin lentokentälle, josta lentokone vei meidät takaisin Suomeen.

Taustaa

Opiskelijavaihtoprojektiin osallistui yhdeksän nuorta Heinolan lukion 2. vuosikurssilta: Al- Dulaimi Hazim, Pettersen Markus, Haavisto Karoliina, Lehtinen Joona, Mutanen Santeri, Peltomaa Reko, Poskiparta Silja, Saarinen Niklas ja Sillfors Eedit. Ohjaavina opettajina toimivat Elina Peltomäki ja Antti Romunen. He kiinnostuivat vaihtoprojektista 1. vuosikurssilla, kun ryhmää ryhdyttiin kasaamaan. Projekti perustui vapaaehtoisuuteen ja omaan motivaatioon, koska keräsimme matkustusrahat kasaan talkootyöllä. Jokainen joutui myös kustantamaan omasta pussistaan osan matkakuluista.

Tarkoituksena on avartaa nuorten maailmaa ja samalla edistää Heinolan lukion kansainvälisyyttä. Peine on myös Heinolan kaupungin pitkäaikainen ystävyyskaupunki, joten on luontaista suunnata lukiolaisten kanssa tutustumaan ystävyyskaupungin vastaavan ikäisten nuorten arkielämään. Vaihtoprojektissa opiskelijat pääsivät tutustumaan toisen kulttuurin nuoren arkeen vaihtoparin perheessä majoittumalla. Projektiin osallistuminen kasvatti myös nuorten organisaatiotaitoja ja vastuunkantoa, koska esimerkiksi Heinola-viikon ohjelman (kun peinelaiset vierailivat syyskuussa Heinolassa) suunnittelivat ja vastuunkantoivat nuoremme. Projekti opetti nuorille myös matemaattisia taitoja, kun yhteisbudjettia täytyi suunnitella ja hallita.