Pokkana vaan Kailaan kintereillä! – alakoululaiset tutustuvat kotiseutuunsa runoilijamestarien jalanjäljillä

Harjupaviljonki

Heinolan alakoululaisille kolmannesta kuudenteen luokkaan järjestettiin viime viikolla kävelykierros nimeltä ”Kailaan kintereillä”. Kierroksiin osallistui kaikkiaan 660 oppilasta ja 40 opettajaa tai avustajaa.

Mittavalle Kailaan kintereillä -kävelykierrokselle osallistuivat viime viikolla kaikki 3-6-luokkalaiset. Kierrosta edelsi kuukausien suunnittelu. Heinola-opas Tuija Kauppi oli ideoinut ja käsikirjoittanut kierroksen sekä toimi projektivastaavana. Viimeisen, runorastin, suunnittelusta ja toteutuksesta vastasi puolestaan Leena Kauppi. Heidän lisäkseen toteutuksesta vastasi seitsemän Heinola-opasta Marja-Leena Ahtiainen, Elina Hynninen, Anne Sorjanen, Kerttuli Tervonen ja Anne Virtanen. Kierroksen mahdollisti J. Kilpisen säätiön myöntämä rahoitus. Kierros oli osa Uuno Kailas 120 -juhlavuotta, ja se organisoitiin monen toimijan yhteistyönä osana Heinolan kaupungin kulttuuripolkutoimintaa. Ykkös-kakkosluokkalaisille suunnitellaan omaa kierrosta kevääksi 2022.

Tunnin pituiset kierrokset tapahtuivat aamupäivisin. Luokat lähtivät Maaherranpuiston laidalta 20 minuutin välein. Ensimmäisellä rastilla opas otti luokat vastaan, kertoi hieman Uuno Kailaasta ja antoi etenemisvihjeet. 2-4-rasteilla toimintaa johti opettaja. Annetusta materiaalista opettaja luki vihjeitä siitä, mihin seuraavaksi pitäisi suunnistaa. Oppilaat päättelivät jatkon. Jos aikaa jäi, niin opettajille oli jo etukäteen annettu lisämateriaalia oppilaille kerrottavaksi. Muutamat opettajat sanoivat ottaneensa Uuno Kailaan puheeksi luokassa ennen kierrokselle tuloa. Viides rasti oli runorasti Harjupaviljongin pihalla. Runorasti otsikkona ei tuntunut innostavan oppilaita paljonkaan, mutta kun alettiin pienryhmissä täyttää aukkotehtävää, jossa oli lyhyt Kailaasta kertova räppiruno, niin nuorisoon tuli eloa. Mottona oli että ”Sanoilla voi leikkiä”. Aikaa aukkojen täyttämiseen oli viitisen minuuttia.

Lopuksi pienryhmät esittivät omannäköisillä sanoilla täydennetyt räpit toisilleen. Tässä yhteydessä tuli käyttöön rastin toinen motto: ”Pokkana vaan”, sillä moniakin oppilaita jännitti jonkin verran. Mutta lopputuloksena oli mainioita esityksiä, toiset vähän ujompia ja toiset vähän äänekkäämpiä. Oli yhteisesiintymistä, vuorolausuntaa, hämmästyttävän taitavia solisteja soolona tai toisten ryhmäläisten säestämänä ja vielä kekseliäitä koreografioita räpin taustalla.

Räppien sanavalinnat osoittivat myös sen, että muilla rasteilla puheena olleita asioita oli kuunneltu. Mukaan oli lähtenyt tietoja Uunon ajan urheilutunneista, Uunon ystävistä, Uunon hypyistä ja kiipeilyistä, hintelästä vartalosta, piirustus- ja runoharrastuksesta. Räpeissä oli paljon huumoria ja sanaleikkejä.

Esimerkkejä oppilaiden räppiin täydentämistä sanoista:
Kailaksen Unski se polski / Satakakskytä vuotta sitte / Vähä oli uuno tyyppi! /
Se runoja puno ja sillee. / Nyt se puistossa futista tsiikaa / Ku skidit kiipeilee /
Kai se jotakin on aikaan saanu / Ku tässä meikäkin runoa vääntelee.

Toteuttajien näkökulmasta kierrokset onnistuivat koululaisilta hienosti. Jotkut opettajat kertoivat, että heillä oli sattumoisin muutenkin juuri menossa kotiseutuprojekteja tai runouteen tutustumista. Vuonna 2019 käynnistetyn Heinolan kulttuuripolku -toiminnan tarkoitus on mahdollistaa jokaiselle ikäryhmälle varhaiskasvatuksesta 9-luokkalaisiin kulttuurielämys vähintään kerran kouluvuodessa, mikä vastaa opetussuunnitelman tavoitteisiin.

Teksti: Leena Kauppi

Lisätietoja

Terhi Pietiläinen
Museonjohtaja, Heinolan museot/Virikkeellinen elämä
044 5871469 | terhi.pietilainen@heinola.fi


Takaisin ajankohtaisiin
Etusivu