Päijät-Hämeen hyvinvointialue: Hyvinvointialueen aloitus tuo muutoksia heinolalaisten sote-palveluihin – digiklinikka käyttöön jo joulukuussa

Päijä-Hämeen hyvinvointialueen logo

Päijät-Hämeen hyvinvointialue vastaa kaikkien maakunnan asukkaiden sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen palvelujen järjestämisestä vuoden 2023 alusta alkaen.

Päijät-Hämeen kymmenestä kunnasta muutos näkyy eniten heinolalaisten arjessa: esimerkiksi digiklinikka palvelee joulukuun jo puolivälistä alkaen myös heinolalaisia, ilta- ja viikonloppuaikojen kiirevastaanotto Heinolassa loppuu, suun terveydenhuollon aukioloaika laajenee ja jotkut puhelinnumerot muuttuvat aiemmasta.

Organisaatio muuttuu paljon, mutta asukkaan näkökulmasta suurin osa asioista pysyy ennallaan. Sote-keskus pysyy Torikadulla, laboratoriopalveluita saa Fimlabin kautta ja yhteistyö Coronarian kanssa jatkuu Heinolassa edelleen.

Järjestelmien muutokset aiheuttavat jonkin verran käyttökatkoja asiakas- ja potilastietojärjestelmiin ja esimerkiksi reseptien uusimiseen, joten vuodenvaihteen tienoilla työ on tavallista hitaampaa. Siksi onkin suositeltavaa uusia reseptit hyvissä ajoin jo ennen joulua ja odottaa kiireettömän asioinnin kanssa muutosvaiheen yli. Toivomme asiakkailtamme ymmärrystä ja kärsivällisyyttä ison muutoksen keskellä, toteaa Heinolan johtava ylilääkäri Kirsi Timonen.

Keskeisiä muutoksia heinolalaisten sote-palveluissa ja yhteystiedoissa 2023 alussa

  • Digiklinikka palvelee 15.12. alkaen myös heinolalaisia. Sen kautta saa lääkärin ja hoitajan apua ympäri vuorokauden, joka päivä. Digiklinikka on vaihtoehto sote-keskuksessa asioinnin rinnalla. Digiklinikalta saa avun äkillisissä vatsa-, silmä-, iho- ja ylähengitysteihin liittyvissä oireissa, neuvoja hammashoidossa ja keskustelutukea silloin, kun on huoli pärjäämisestä. Lasten terveyspulmiin on oma palvelukanava. Digiklinikan palvelut sisältyvät lääkärin vastaanoton vuosimaksuun, hoitajakäynnit ja alle 18-vuotiaiden asiointi ovat maksuttomia. 
  • Sote-keskuksen vastaanotot ovat auki maanantaista torstaihin klo 8–16 ja perjantaisin klo 8–15. Heinolan sote-keskuksen takaisinsoitto palvelee numerossa 03 849 4388 ma-to 8-15 ja pe 8-14. Tämän numeron kautta saa hoidon tarpeen arvioinnin, yhteyden hoitavaan tiimiin, uusittua reseptit sekä varattua ajan rokotuksiin.
  • Ilta- ja viikonloppuaikojen päivystys on Akuutti24:ssä Päijät-Hämeen keskussairaalassa. Kiireellisissä asioissa otetaan yhteys ensin päivystysavun numeroon 116 117, jossa arvioidaan hoidon tarve. Hätätapauksissa soita aina hätänumeroon 112.
  • Heinolan suun terveydenhuollon aukioloaika laajenee Päijät-Hämeen hyvinvointialueelle siirryttäessä: hammaslääkärin vastaanotto on avoinna maanantaista perjantaihin klo 8–15. Kiireellisen hoidon osalta ei tule muutoksia. Suun terveydenhuollon puhelinnumero 03 849 4369 palvelee arkisin klo 8–15. Muina aikoina kiireellisissä tapauksissa yhteys päivystysavun numeroon 116 117, jossa arvioidaan hoidon tarve. Virka-ajan ulkopuolinen päivystys on Akuutti24:ssä Päijät-Hämeen keskussairaalassa. Hyvinvointialueen digiklinikka palvelee myös suun ja hampaiden asioissa.
  • Ikääntyneiden palveluneuvonnan (ent. Terveystupa) puhelinnumero muuttuu. Uusi numero 044 482 5050 palvelee arkisin klo 9–15 (ke klo 9–16). 
  • Sosiaalihuollon ohjaus ja neuvonta palvelee sekä lapsiperheitä, työikäisiä että vammaisia henkilöitä arkisin kello 9–15 numerossa 03 819 4850. Sosiaalipalvelujen nykyiset asiakkaat ottavat ensisijaisesti yhteyttä omaan työntekijäänsä. Paikan päällä voi asioida keskiviikkoisin 9–12 osoitteessa Torikatu 13, Heinola tai Lahdessa kauppakeskus Trion Palvelutorilla ilman ajanvarausta arkisin klo 9–15.
  • Lastensuojelun päivystys palvelee kiireellisissä lastensuojeluasioissa arkisin klo 9–15 numerossa 044 482 8200. Muissa lastensuojeluasioissa ota yhteyttä sosiaalihuollon neuvontaan ja ohjaukseen.
  • Sosiaalipäivystys turvaa ympärivuorokautisen sosiaalihuollon kiireellisen ja välttämättömän avun. Akuutti24:n sosiaalipäivystäjät ovat tavoitettavissa päivittäin klo 8–16 numerossa 044 482 8201. Muina aikoina sosiaalipäivystykseen saa yhteyden hätänumeron 112 kautta.
  • Kuntoutuksen palvelut pysyvät Heinolassa, ja niitä on tarkoitus vahvistaa vuoden 2023 aikana. Vahvistusta tulee niin kotikuntoutukseen, avosairaanhoidon tiimimallin fysioterapiaan, lasten terapioihin kuin apuvälinehuoltoonkin. Kuntoutuksen keskitetty asiakasohjaus ja ajanvaraus palvelee numerossa 044 482 3215 arkisin kello 7.30-14. Numerosta saa lasten ja aikuisten fysio- ja toimintaterapian sekä lasten puheterapian ajanvarausta, apuvälinekeskuksen ajanvarausta ja neuvontaa​ sekä kuntoutusta koskevaa ohjausta ja neuvonta​a. Aikojen peruutukset tekstiviestillä numeroon 045 7395 9178​ (mainitse tekstiviestissä nimi ja vastaanottoaika). 
  • Hoitotarvikejakelu keskitetään hyvinvointialueen yhteiseen hoitotarvikejakeluun. Jatkossa tarvikkeet voi noutaa Heinolan sote-keskuksen noutokaapeista ma–su klo 7–19 tai Lahden sote-keskuksen noutokaapeista ma–pe klo 7–19.30, la klo 10–15.30. Osa tarvikkeista siirretään kotiinkuljetukseen. Asiakkaat saavat tietoa kotiinkuljetuksesta hoitotarvikejakelun hoitajalta. Hoitotarviketilaukset tehdään puhelimitse tai turvasähköpostilla kaksi viikkoa ennen noutoa. Tilaukset puhelimitse numerosta 044 416 3149 ma–ke klo 8–14 ja to klo 8–12.
  • Neuvoloiden ajanvaraus ja neuvonta palvelee puhelimitse arkisin klo 8–13 numerossa 044 416 3103. Neuvola-ajan voi tarvittaessa perua tekstiviestillä numeroon 045 7395 9176. Lisäksi Neuvolan Chat ja kysy neuvoa -lomake ovat käytössä verkkosivuilla paijat-sote.fi.
  • Alaikäisten mielenterveys- ja perheneuvolapalvelujen ajanvaraus- ja konsultaatiopuhelin palvelee numerossa 03 818 3700 ti-pe klo 12–14.
  • Nepsy-tukipuhelin palvelee numerossa 03 818 3700 maanantaisin klo 12–14.
Takaisin ajankohtaisiin
Etusivu