Heinolan Lyseonmäen koulun lähiympäristön liikenneturvallisuuden kehittämiseen on esitetty ideoita Koulukatu-hankkeen loppuraportissa, joka luovutettiin kaupungille helmikuussa. Hanke on saanut Traficomin vuoden 2024 tieliikenteen
turvallisuustoiminnan edistämisen valtionavustusta. Raportin on tuottanut Ramboll Oy.
Hankkeessa tunnistettiin Lyseonmäen koulun lähialueen liikenteen aiheuttamia riskejä sekä esitettiin vaihtoehtoja riskien pienentämiseksi. Ratkaistaviksi haasteiksi tunnistettiin erityisesti seuraavia asioita:
– Lyseonmäen koulun haasteena on erityisesti saattoliikenne. Saattoliikenne saapuu Savontietä lounaasta.
– Linja-autoliikenteen pysäkkien sijoittelu aikaansaa merkittävästi tienylityksiä (Savontie, Laaksokatu), jotka kohtaavat poistuvan saattoliikenteen kanssa.
– Suojatie on kaukana pysäköintipaikoista, ja muodostuu houkutus ylittää tie heti jättöpaikalta.
Hankkeessa tehtiin koululaisille ja koulun henkilökunnalle kysely, jossa nämä pääsivät kertomaan kokemuksistaan koulumatkan liikenteestä. Kyselystä nousi esiin seuraavia liikenteen ongelmapaikkoja:
– Savontie. Oppilaiden tien ylitys muun kuin suojatien kautta, korkeat ajonopeudet ja saattoliikenne koululle.
– Rajakadun ja Laaksokadun risteys. Risteyksen väistämisvelvollisuusjärjestelyt aiheuttavat vaaratilanteita. Lisäksi risteysalueen näkyvyyttä kuvaillaan heikoksi.
– Rajakadun ja Hämeentien risteys. Risteyksessä haasteeksi tunnistettiin heikko näkyvyys ja etenkin Hämeentien suunnasta alamäkeen kovaa ajavat pyöräilijät.
Koulun ja kaupungin henkilökunnalle tehdyissä haastatteluissa esiin nousi vielä seuraavia riskitekijöitä:
– Saattoliikenne koululle yhdistettynä vilkkaaseen muuhun liikenteeseen on ongelmien suurin juurisyy.
– Koululaisten liikennekulttuurissa on puutteita: Kulku tien yli vääristä kohdista, poistuminen koulun alueelta kulkuneuvoilla paikoin holtitonta.
– Pihassa on myös kuljetusliikennettä eri toimintoihin koululla.
– Talviolosuhteiden haasteista pihan liukkaus on sellainen asia johon voidaan vaikuttaa koulun toimesta ja pihasuunnitelmassa.
Raportissa esitettiin mm. seuraavia ratkaisuehdotuksia Lyseonmäen koulun ympäristön liikenteen turvallisuuden parantamiseksi:
– Lyhytaikaisia saattoliikenteen paikkoja voisi varata Savontielle koulun puolelle katua n. 5-10 kpl koulun pihaväylän ja Uuno Kailaan kadun välille. Paikat voivat toimia myös tilausliikenteen pysäkkeinä.
– Linja-autopysäkin siirto Laaksokadulla Savontien länsipuolelle ohjaisi oppilasvirrat ilman Savontien ylitystarvetta. Pysäkille on hyvin tilaa koulun viereisen rakennuksen edessä.
– Kallis mutta tarpeellinen ratkaisu on saneerata Laaksokadun, Savontien ja Villenkadun liittymä siten, että puistoraitin kävely-yhteys liittymäalueen yli on mahdollista (esim. samaan tasoon laskettu ylityspaikka). Samalla selkeytetään suojatiejärjestelyjä, pyörätien jatkeita ja moottoriajoneuvoliikenteen kulkureittejä. Liittymän muotoilu myös alentaa ajonopeuksia. Liittymäalueen korotus tai suojatien korotus liittymässä myös helpottaa ylitystä ja alentaa nopeuksia.
Heinolan kaupunki hyödyntää raportin ratkaisuehdotuksia alueen liikennejärjestelyjen kehittämisessä käytettävissä olevien määrärahojen puitteissa. Isompia muutoksia liikennejärjestelyihin voidaan tehdä koko Laaksokadun liikennesuunnitelman toteuttamisen yhteydessä. Samalla tarkastellaan myös Lyseonmäen koulun saattoliikenteen järjestelyä. Laaksokadun liikennesuunnitelman toteuttamiseen ei ole vielä varattu määrärahoja, ja siten sen aikataulu on avoin.
Lisätietoja
Jouko Rajajärvi
Ylläpitomestari
etunimi.sukunimi@heinola.fi
044 797 5756