Sosiaaliasiamies ja potilasasiamies
Sosiaaliasiamies
Sosiaaliasiamiestoiminta perustuu lakiin sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista (22.9.2000/812). Sosiaaliasiamiehen tehtävänä on:
- Neuvoa asiakkaita asiakaslain soveltamiseen liittyvissä asioissa
- Avustaa muistutuksen teossa
- Tiedottaa asiakkaan oikeuksista
- Toimia muutenkin asiakkaan oikeuksien edistämiseksi ja toteutumiseksi, sekä
- Seurata asiakkaiden oikeuksien ja aseman kehitystä ja antaa siitä selvityksen vuosittain kaupunginhallitukselle.
Heinolassa sosiaaliasiamiehenä toimii Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymään kuuluva sosiaaliasiamies.
Lisätietoa muistutuksen tai kantelun tekemisestä löydät sivulta Tyytymättömyys hoitoon tai palveluun.
Potilasasiamies
Potilasasiamiehen toiminta perustuu lakiin potilaan asemasta ja oikeuksista (17.8.1992/785).
Mikäli hoitoosi tai kohteluusi liittyy epäselvyyksiä, jotka eivät ratkea sinua hoitaneen tai tutkineen henkilökunnan kanssa käydyissä keskusteluissa, on sinulla oikeus kirjalliseen valitusmenettelyyn. Potilasasiamies
- auttaa ja ohjaa potilaslain soveltamiseen liittyvissä asioissa
- tiedottaa potilaan oikeuksista
- neuvoo ja auttaa tarvittaessa muistutuksen, kantelun, potilasvahinkoilmoituksen tai lääkevahinkoilmoituksen laadinnassa
- toimii potilaan oikeuksien edistämiseksi ja toteuttamiseksi.
Heinolan terveyskeskuksen potilasasiamiehenä toimii Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän potilasasiamies.
Potilasasiamiehen toimipaikka sijaitsee Päijät-Hämeen keskussairaalassa, mutta voit sopia myös muusta vastaanottopaikasta ja -ajasta yhteydenottopyynnöllä.
Jättäessäsi yhteydenottopyynnön sähköpostitse, pyydämme huomioimaan, ettei suojaamattomassa sähköpostissa tule lähettää arkaluontoista ja salassa pidettävää tietoa. Tähän tarkoitukseen olevia suojauksia ei ole Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymässä käytössä.
Lisätietoa muistutuksen tai kantelun tekemisestä löydät sivulta Tyytymättömyys hoitoon tai palveluun.
.