Visit Heinola
Visit Heinola
Palaute
Visit Heinola
Visit Heinola
|

Sähköisen asioinnin ohjeet

Rakennuslupaa toivotaan ensisijaisesti haettavan sähköisesti, mutta myös paperihakemuksia otetaan edelleen vastaan. Kaikki paperilla toimitetut rakennusluvat  julkaistaan kuitenkin sähköiseen palveluun, josta asiakas voi tarkastella ja tulostaa asiakirjoja, kunhan on luonut sinne itselleen tunnukset. Leimatut lupakuvat tulostetaan asiakkaalle vain pyynnöstä ja maksua vastaan.

Lupahakemuksen jättämisvaiheessa  valitse lupapäätöksen toimitustapa sen mukaan haluatko päätösdokumentit ja leimatut lupakuvat paperilla vai sähköisesti (ks. ohjenappi asiointipalvelussa).

Lue ohje; Kirjautuminen asiointipalveluun ensimmäisen kerran

Hakemuksen asiointipalvelussa voi jättää kiinteistön omistaja, pääsuunnittelija/vastaava työnjohtaja tai muu omistajan valtuuttama henkilö. Jos hakijana on muu kuin omistaja, hakemuksen liitteeksi pitää lisätä valtakirja luvan hakemiseen (myös silloin kun omistajia on useampi). Jos hakijana on yritys tai taloyhtiö, liitteeksi tarvitaan myös kapparekisteriote (nimenkirjoitusoikeus).

Lue ohje; Oikeuksien antaminen toiselle/vastuuhenkilön kutsuminen hankkeeseen

Rakennuslupaehtojen mukaiset tarkastukset voidaan tehdä sähköisen palvelun kautta, joten vastuuhenkilöt  kannattaa hyväksyttää sähköisessä palvelussa jo hakemusvaiheessa.

Rakennusvalvonnassa otettiin vuoden 2018 alussa käyttöön sähköinen arkistointi, jonka myötä kaikki lupakuvat tallennetaan sähköiseen arkistoon. Sen vuoksi on tärkeätä, että sähköisesti jätetyt lupakuvat on talletettu oikeinpäin ja oikealla nimellä. Otamme vastaan vain ohjeen mukaisesti nimettyjä kuvia.

Lue ohje; Kuvien nimeäminen