Visit Heinola
Visit Heinola
Palaute
Visit Heinola
Visit Heinola
|
11.11.2019

Postilakon vaikutukset asiointiin Heinolan kaupungin kanssa 

Postilakon vaikutukset

Maanantaina 11.11. alkaneen postilakon myötä kaupungin kirjepostin kulku hidastuu tai saattaa pysähtyä kokonaan. Laskutukseen ja palvelupäätösten toimittamiseen tulee viiveitä, sillä ne eivät lähde postin mukana asiakkaalle. 

Kaikkia postilakon vaikutuksia ja siitä aiheutuvia muutoksia ei ole vielä tiedossa. Alla oleva listaus perustuu käsitykseen tilanteesta maanantaina 11.11. kello 16.
 
Laskut ja maksut 

Heinolan kaupunki ei peri postilakon vuoksi viivästyvistä maksusuorituksista viivästyskorkoa, eivätkä ne lähde perintään. Asiakkaille ei siis aiheudu ylimääräisiä kuluja tai maksumuistutuksia, kun hän noudattaa maksamisesta annettuja ohjeita. 

Sen jälkeen kun lasku on muodostunut, sen voi maksaa myös kaupungin kassaan, vaikkei paperinen lasku olisikaan saapunut postissa. 
 
Muutoksenhaku 

Silloin, kun päätösten kirjallisen oikaisuvaatimuksen määräaika lasketaan siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa (eli käytännössä kaupungin verkkosivuilla), postilakolla ei ole vaikutusta määräaikoihin. Oikaisuvaatimus tai muutoksenhaku tehdään sähköisesti suomi.fi-viestillä tai sähköpostilla osoitteeseen kirjaamo(at) heinola.fi. Henkilökohtainen asiointi on mahdollista kaupungintalon asiointipisteessä. 

Sosiaalihuollon päätöksiä koskevat oikaisuvaatimukset käsitellään myöhästymisestä huolimatta, jos asiakas on saanut päätöskirjeen myöhemmin kuin tavanomaisen 7 päivän kuluessa. 
 
Ajanvaraukset 

Postilakon aikana sekä terveyskeskuksen asiakaspalvelu että erikoissairaanhoidon poliklinikka soittavat asiakkaalle ajan ja antavat ohjeet puhelimitse. 

Myös Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymä PHHYKY on ilmoittanut varmistavansa puhelinsoitolla, että asiakkaat saavat kiireelliset kutsut hoitoihin ja tutkimuksiin. 

Toivomme asiakkaiden vastaavan myös vieraasta numerosta tuleviin puheluihin, jotta tavoitamme heidät. 
 
Osa postista kulkee lakon aikanakin 

Postilakon ulkopuolelle on rajattu turvallisuuteen ja terveyteen liittyvät lähetykset. Näitä ovat esimerkiksi ruoka-, elintarvike-, ruokakassi-, lääke- ja sairaalalähetykset.  

PAU on ilmoittanut, että kaikki leikkauskutsut ja muut sairaalakirjeet, hoitotarvikkeiden kuljetukset sekä passi- ja viisumilähetykset hoidetaan lakon aikanakin. Siitä, miten Posti osaa tunnistaa sairaalalähetykset, ei kuitenkaan ole tietoa. 
 
Sähköinen asiointi 

Kirjepostin voi monessa tapauksessa korvata käyttämällä sähköisiä kanavia. Sähköistä asiointia suositellaan muutenkin, sillä kun asiakirjoja toimitetaan kirjepostina, lähetyksen kuljettajan eli Postin vastuu on rajoitettu.  
Jos olet esimerkiksi ilmoittanut, ettei sinulle saa lähettää sähköistä tiedoksiantoa päätöksestä, niin silloin päätös lähtee sinulle postitse kirjeenä.  

Tietoturvallinen sähköinen asiointi onnistuu käyttämällä suomi.fi-viestipalvelua

Sosiaali- ja terveyspalveluilla on myös oma Asioi verkossa -sivu.  

Suosittelemme ottamaan käyttöön OmaPosti-palvelun ja muuttamaan laskut e-laskuksi tai suoramaksuksi. E-lasku tilataan oman verkkopankin kautta ja suoramaksusta sovitaan oman pankin kanssa. E-laskun ja suoramaksun tilaamiseen tarvittava asiakasnumero löytyy laskusta. Jos asiakkaalla on käytössä OmaPosti, laskut ohjautuvat sinne. 
 

Minne ottaa yhteyttä? Ohjeita asiointiin: 

Jos odotat kaupungilta kiireellistä postia:   

  • kaupungin puhelinvaihde/Asianhallintakeskus, puh. 03 84 930, kirjaamo(at)heinola.fi 
  • henkilökohtainen asiointi kaupungintalon asiointipisteessä, Rauhankatu 3 

Jos haluat tiedustella laskujen maksuajoista tai perinnästä: 

  •  myyntireskontra, puh. 044 587 1458, myyntilaskut(at)heinola.fi 
     

Jos tarvitset terveyteen liittyvän todistuksen, lausunnon, jo myönnetyn maksusitoumuksen tai lähetteen:

  • nouto terveyskeskuksen asiakaspalveluluukulta (ma–pe klo 8–16) 
  • tiedustelut terveyskeskuksen ajanvarauksesta, puh. 03 849 4388 (ma–to klo 8–15, pe klo 8–14).  

Huom.! Terveyskeskuksen potilastoimisto on suljettuna keskiviikkona 13.11. muuton vuoksi. Torstaista 14.11. eteenpäin potilastoimisto palvelee laboratorion näytteenoton aulassa. Potilastoimisto hoitaa mm. terveyskeskuksen potilaslaskutusta. 
 

Jos tarvitset terveyskeskusvastaanottoajan tai tutkimusvastaukset: 

  • terveyskeskuksen ajanvaraus, puh. 03 849 4388 (ma–to klo 8–15, pe klo 8–14) 
  • henkilökohtainen asiointi terveyskeskuksen asiakaspalvelussa (ma–pe klo 8–16) 
     

Jos olet saanut lähetteen Heinolan erikoissairaanhoitoon (Coronaria)

  • ajanvarausasioissa soitamme ajan ja annamme ohjeet puhelimitse
  • toimistossa palvelemme teitä normaalisti ma–pe 9–14 tai puhelimitse 03 849 4375.

Jos sinun tarvitsee uusia resepti: 

  • soita reseptihoitajalle, puh. 03 849 4690 (ma-pe klo 9–11) 
  • ehkäisyvalmisteiden reseptiuusinnat puh. 044 769 4248 tai 050 594 5578 (ma–pe klo 9–10)
  • eReseptien (sähköisten reseptien) uusinta: omakanta.fi 

 

Jos haluat valittaa päätöksestä tai hakea oikaisua: 

  • sähköinen muutoksenhaku suomi.fi-viestillä tai kirjaamo(at) heinola.fi 
  • henkilökohtainen asiointi kaupungintalon asiointipisteessä, Rauhankatu 3 

Kategoria: Yleinen Sosiaali- ja terveyspalvelut