Visit Heinola
Visit Heinola
Palaute
Visit Heinola
Visit Heinola
|

Liikuntaneuvonta asiakkaille

Miten pääsen liikuntaneuvojalle?

Liikuntaneuvojalle voit varata ajan kaupungin terveyskeskuksen ajanvarauksesta puh. 03 849 4388 (klo 13-14) tai pyytää lähetteen liikuntaneuvojalle käydessäsi vastaanotolla lääkärin, sairaanhoitajan, fysioterapeutin tai ravintoterapeutin luona. Liikuntaneuvonnan vastaanotto on tiistaisin klo 9-16 Heinolan terveyskeskuksessa B-ovi ja pohjakerros. Voit olla myös suoraan yhteydessä liikuntaneuvontaan sähköpostitse.

Matalan kynnyksen liikunnat

Lasten ja perheiden liikuntapalvelut sivustolle on koottu tietoa lasten ja perheiden matalan kynnyksen palveluista. www.heinola.fi/lapeli

Nuorten aikuisten palvelut sivulle on koottu tietoa matalan kynnyksen liikunnoista. www.heinola.fi/nuapa

Kunnossa Kaiken Ikää (KKI) yritysten ja työttömien liikuntapalvelut. www.heinola.fi/kki

Eläkeläisille liikuntaa ja soveltavaa liikuntaa tarvitseville. www.heinola.fi/soveli

Terveyskeskuksen 70+ kuntosali, liikuntabussi ja toimintakykyä edistävä omaehtoinen liikkuminen www.heinola.fi/ikaihmisten-liikunta

Liikuntapalvelun kuntosalit www.heinola.fi/kuntosalit

Uimahalli www.heinola.fi/uimahalli

* Yleiset vesijumpat: Aikuisille keskiviikkona klo 10.00-10.45 ja klo 18.15-19.00 sekä torstaina klo 17.10-17.55. Ohjausmaksu 3 €/vesijumppa, jos et kuulu KKI ryhmään.

Jäähalli www.heinola.fi/jaahalli

* Yleisöluistelua keskiviikkoisin klo 13.50-14.50 ja sunnuntaisin klo 9-10.

Liikuntaseurat www.heinola.fi/liikuntaseurat

Tee itsellesi hyvää ja varaa aika liikuntaneuvojalle!

Liikuntaneuvonta on ilmaista palvelua kaikenikäisille. Liikuntaneuvonta on henkilökohtaista liikuntaneuvontaa, joka ohjaa sopivaan liikkumiseen. Liikuntaneuvoja tukee ja kannustaa tavoitteissasi eteenpäin.Tavoitteet suunnitellaan yhdessä liikuntaneuvojan kanssa sinun toiveet huomioiden ja muokataan tarpeen mukaan prosessin aikana. Liikuntaneuvojaltasi saat tietoa terveyttä edistävästä liikunnasta sekä kuntasi liikuntamahdollisuuksista. Liikuntaneuvonnan tavoitteena on edistää terveyttä ja kokonaisvaltaista hyvinvointia.

Terveyttä ja virkeyttä liikunnasta

Terveyden kannalta säännöllinen liikkuminen ja istumisen vähentäminen on tärkeää. Liikkumalla kunto kasvaa, toimintakyky ja työssä jaksaminen paranee, mieliala kohenee, aivojen hyvinvointi lisääntyy ja unen laatu paranee.

Mikä sinulle on mielekästä liikuntaa? Hyötyliikuntaa saat tekemällä arkisia askareita ja liikuntaa harrastamalla voit kehittää fyysistä kestävyyttäsi, lihasvoimaasi, liikehallintaasi ja vahvistaa luustoasi.

Vinkkejä päivittäiseen liikkumiseen

Ulkoile päivittäin (esim. kävely, pyöräily, pihatyöt)
Käytä mahdollisuudet arkiliikuntaan hyödyksi (esim. portaat, asiointimatkat)
Liiku työpäivän aikana
Katkaise pitkäkestoinen istuminen jaloittelemalla
Liiku viikossa ainakin 2 h 30 min hieman hengästyen (esim. uinti, sauvakävely, hölkkä, jumppa, kuntosali)
Liiku yhdessä perheen tai ystäviesi kanssa
Huolla kehoasi venyttelemällä.