Visit Heinola
Visit Heinola
Palaute
Visit Heinola
Visit Heinola
|

Liikuntaneuvonta asiakkaille

Onko liikkuminen jäänyt näinä aikoina vähäiseksi tai loppunut kokonaan?

Kaipaatko tukea?

Mitä on liikuntaneuvonta?

Maksuton liikuntaneuvonta tarjoaa tukea arjessa jaksamiseen ja hyvinvointiin sekä saat tietoa kuntasi liikuntamahdollisuuksista. Tavoitteena on edistää terveyttä ja kokonaisvaltaista hyvinvointia. Liikuntaneuvojan kanssa keskustellaan tarpeesi mukaan sopivan liikkumisen aloittamisesta turvallisesti, sekä uni- ja ravitsemustottumuksista. Liikuntaneuvoja auttaa sinua etenemään pienin askelin ja kulkee kanssasi yhteisellä matkalla. 

Kenelle palvelu sopii?

Liikuntaneuvonta on tarkoitettu sinulle, joka tarvitset tukea aloittaaksesi terveellisimmän ja liikunnallisemman elämäntavan. Liikuntaneuvonta on palvelua kaikenikäisille.

Miten pääsen liikuntaneuvojalle?

Liikuntaneuvojalle voit varata ajan kaupungin terveyskeskuksen ajanvarauksesta puh. 03 849 4388 (klo 13-14) tai pyytää lähetteen liikuntaneuvojalle käydessäsi vastaanotolla lääkärin, sairaanhoitajan, fysioterapeutin tai ravintoterapeutin luona. Liikuntaneuvonnan vastaanotto on tiistaisin klo 9-16 Heinolan terveyskeskuksessa B-ovi ja pohjakerros. Voit olla myös suoraan yhteydessä liikuntaneuvontaan soittamalla 044 797 6939 tai jättämällä ajanvarauspyyntö tekstiviestillä.

Tee itsellesi hyvää ja varaa aika liikuntaneuvojalle!

Matalan kynnyksen liikunnat

Lasten ja perheiden liikuntapalvelut sivustolle on koottu tietoa lasten ja perheiden matalan kynnyksen palveluista. www.heinola.fi/lapeli

Harrastakotona.fi on lapsille ja nuorille suunnattu harrastamisen paikka netissä. Sivustolta löytyy monipuolista tekemistä sekä taide- ja kulttuurielämyksiä helposti ja maksuttomasti.

Nuorten aikuisten palvelut sivulle on koottu tietoa matalan kynnyksen liikunnoista. www.heinola.fi/nuapa

Kunnossa Kaiken Ikää (KKI) yritysten ja työttömien liikuntapalvelut. www.heinola.fi/kki

Eläkeläisille liikuntaa ja soveltavaa liikuntaa tarvitseville. www.heinola.fi/soveli

Terveyskeskuksen 70+ kuntosali, liikuntabussi ja toimintakykyä edistävä omaehtoinen liikkuminen www.heinola.fi/ikaihmisten-liikunta

Liikuntapalvelun kuntosalit www.heinola.fi/kuntosalit

Uimahalli www.heinola.fi/uimahalli

Jäähalli www.heinola.fi/jaahalli

* Yleisöluistelu keskiviikkoisin klo 13.50-14.50 ja sunnuntaisin klo 9-10 jatkuu syksyllä. 

Liikuntaseurat www.heinola.fi/liikuntaseurat

Tapahtumat

Elämäni eläkevuodet alkamassa NYTKU! 

Oletko jäämässä eläkkeelle? Mitä sitten? Aika panostaa itseeni. Herätä itsessäsi hyvinvoinnin kipinä ja liikkumisen ilo. Tule mukaan 8 kertaa kokoontuvaan Elämäni eläkevuodet -valmennusryhmään, jos liikunta ja oma hyvinvointi ovat jääneet taka-alalle. Ota yhteys paikalliseen valmentajaan. Askeleesi kohti hyvinvointia alkavat tästä!

Seuraava ryhmä alkaa ma 25.1.2021 klo 13.00 - 15.00, Uimahallin Kabinetissa.

Liikettä arkeen -työikäiset

Seuraava ryhmä alkaa keväällä 2021. Tarkoitettu työikäisille, jotka tarvitsevat tukea liikkumiseen tai ylläpitääkseen liikunnallisempaa elämäntapaa. Ryhmässä pyritään toiminnallisten harjoituksien ja keskustelujen avulla tekemään konkreettisia yksilöllisiä tavoitteita, ja realistisia suunnitelmia milloin, missä ja miten liikkumista voisi lisätä oman arkeen.

Lisätiedot ryhmiin ja ilmoittautuminen: kirsi-marja.vihervaara@heinola.fi tai 044 797 6939

Äidin ensimmäinen vuosi -ryhmän tapaamiset keskeytetty. Ryhmä jatkuu tammikuussa vko 2, jos tilanne sallii. Ryhmäläisiä tiedotetaan tilanteesta lähempänä ajankohtaa.

Oletko ensimmäisen lapsen äiti? Kaipaatko samassa tilanteessa olevien äitien seuraa? Tule mukaan kuusi kertaa kokoontuvaan ryhmään. Pääset kuuntelemaan ja keskustelemaan ensimmäisistä askelista äitiyteen.

Aiheena mm. Kuinka kohdata äitiyden uudenlaiset tunteet? Miten pysyä energisenä koko päivän? Kuinka huolehtia riittävästä levosta ja unesta? Miten suhtaudun kehoni muutoksiin?

Tule sellaisena, kun olet!

Lisätiedot seuraavasta ryhmästä: kirsi-marja.vihervaara@heinola.fi tai 044 797 6939

Terveyttä ja virkeyttä liikunnasta

Terveyden kannalta säännöllinen liikkuminen ja istumisen vähentäminen on tärkeää. Liikkumalla kunto kasvaa, toimintakyky ja työssä jaksaminen paranee, mieliala kohenee, aivojen hyvinvointi lisääntyy ja unen laatu paranee.

Mikä sinulle on mielekästä liikuntaa? Hyötyliikuntaa saat tekemällä arkisia askareita ja liikuntaa harrastamalla voit kehittää fyysistä kestävyyttäsi, lihasvoimaasi, liikehallintaasi ja vahvistaa luustoasi.

Vinkkejä päivittäiseen liikkumiseen

Ulkoile päivittäin (esim. kävely, pyöräily, pihatyöt)
Käytä mahdollisuudet arkiliikuntaan hyödyksi (esim. portaat, asiointimatkat)
Liiku työpäivän aikana
Katkaise pitkäkestoinen istuminen jaloittelemalla
Liiku viikossa ainakin 2 h 30 min hieman hengästyen (esim. uinti, sauvakävely, hölkkä, jumppa, kuntosali)
Liiku yhdessä perheen tai ystäviesi kanssa
Huolla kehoasi venyttelemällä.