Kysymyksiä ja vastauksia oppimisen tuesta

Eduskunta hyväksyi joulukuussa 2024 oppimisen tukea koskevat uudet lait. Ne tulivat voimaan 1.8.2025.

Muutosten tavoitteena on: ​

  • selkeyttää ja yhtenäistää oppimisen tuen muotoja ja tukitoimia
  • yhtenäistää tuen jatkumoa esiopetuksesta toiselle asteelle
  • vahvistaa tuen painopistettä varhaiseen ja oikea-aikaiseen tukeen.
Miten tuen järjestäminen muuttuu?

Esi- ja perusopetuksessa luovutaan kolmiportaisesta tuen mallista (yleinen tuki – tehostettu tuki – erityinen tuki). Jatkossa tukea järjestetään ensisijaisesti ryhmäkohtaisena. Siihen on oikeus kaikilla oppilailla.​

​Ryhmässä järjestettyä tukea ovat:  ​

  • opettajan antama yleinen tukiopetus​
  • opettajan antama opetuskielen tukiopetus ​
  • erityisopettajan antama opetus muun opetuksen yhteydessä.​

Tarvittaessa tukea täydennetään oppilaskohtaisilla tukitoimilla, joita ovat esimerkiksi erityisopettajan antama opetus osittain tai kokonaan pienryhmässä tai erityisluokanopettaja antama opetus erityisluokassa.  

Lukiokoulutuksessa painotetaan opiskelijan oikeutta saada heti tarpeen ilmetessä oppimisen tukea eli tukiopetusta, ohjausta ja muuta tukea. Opiskelijalla on oikeus saada erityisopetusta, jos oppimisen tuki ei ole riittävää ja hänellä on oppimisvaikeus, sairaus, vamma tai muu niihin rinnastettava syy. Erityisopetuksesta tehdään jatkossa kirjallinen hallintopäätös.

Miten varmistetaan, että lapsi/nuori saa tarvitsemansa tuen?

Esi- ja perusopetuksessa oppimista tukevat opetusjärjestelyt luovat pohjan laadukkaan opetuksen ja tuen toteuttamiselle. Ryhmäkohtaiset tukimuodot ovat käytössä jokaisessa opetusryhmässä.

Yksilölliset tukitoimet perustuvat oppijan tosiasiallisille tarpeille. Tuen tarpeen arvioinnin yhteydessä suunnitellaan, miten oppilaskohtainen tuki toteutetaan, ja tästä tehdään tukea koskeva hallintopäätös.

Sujuvalla tiedonsiirrolla varmistetaan tuen jatkuminen esimerkiksi silloin, kun oppija siirtyy seuraavalle koulutusasteelle tai vaihtaa koulua. 

Toisen asteen opinnoissa tarvetta oppimisen tuelle tai erityisopetukselle arvioidaan opintojen alussa sekä opintojen aikana. Opiskelijoille ja huoltajille kerrotaan saatavilla olevasta tuesta. Opiskelijoita myös rohkaistaan olemaan itse yhteydessä opettajiin tai muuhun henkilökuntaan, jos he kokevat tarvitsevansa tukea opiskelussa.  

Kaikilla koulutusasteilla pedagogisen tuen lisäksi opiskeluhuollon psykologit ja kuraattorit tukevat oppijoiden hyvinvointia ja opetukseen osallistumista. 

Miten ja milloin tuen tarvetta arvioidaan?

Esi- ja perusopetuksessa:

Tuen tarpeen arviointi aloitetaan, kun opettajat toteavat, että ryhmäkohtaiset tukimuodot eivät riitä tukemaan oppijan oppimista.​ ​Myös oppija ja hänen huoltajansa voivat tuoda esiin havaintonsa ryhmäkohtaisten tukimuotojen riittävyydestä.​

​Opettajat arvioivat tuen tarvetta. Oppijan huoltajalla on mahdollisuus osallistua tuen tarpeen arviointiin. Tarvittaessa tuen tarpeen arviointiin osallistuu myös opiskeluhuollon ammattilaisia ja muita asiantuntijoita.​

​Oppijan näkökulmia ja ajatuksia kuullaan ja otetaan huomioon hänen ikänsä ja kehityksensä edellyttämällä tavalla. ​

Tuen tarpeen arvioinnin pohjalta laaditaan tuen toteuttamista koskeva suunnitelma. Tukitoimista tehdään päätös, josta käy ilmi oppilaskohtaiset tukitoimet.​

Lukiokoulutuksessa:

Tukea pyritään antamaan heti tuen tarpeiden ilmetessä, jotta vaikeuksien kasautumista voidaan ennaltaehkäistä. ​
Tuen tarvetta arvioidaan lukio-opintojen alussa sekä niiden edetessä.

Opettajat arvioivat tuen tarvetta yhdessä opiskelijan ja huoltajan kanssa. ​Tarvittaessa tuen tarpeen arviointiin osallistuu myös opiskeluhuollon ammattilaisia ja muita asiantuntijoita.​

Erityisopetuksesta tehdään hallintopäätös. 

Milloin ja miten usein tuen tarvetta arvioidaan?

Tällä hetkellä peruskoulussa tehostettua tai erityistä tukea saavien oppilaiden tuen tarpeet tarkistetaan lukuvuoden (2025–2026) aikana. Oppijan tarvitsema tuki jatkuu.

Tuen tarvetta arvioidaan säännöllisesti. Tukea koskevaa päätöstä muutetaan tarvittavilta osin tai tehdään uusi tukea koskeva päätös, mikäli oppijan tilanteessa ja tuen tarpeessa tapahtuu oleellisia muutoksia. Oppijan huoltajalla on mahdollisuus osallistua tuen tarpeen arviointiin.

Myös toisella asteella tuen tarvetta arvioidaan säännöllisesti. Lukiokoulutuksessa päätös erityisopetuksesta puretaan, jos erityisopetukselle ei ole tarvetta. Ammatillisessa koulutuksessa jatkossakin erityisen tuen päätös puretaan, jos erityiselle tuelle ei ole enää tarvetta.  

Tuleeko huoltajan tehdä jotain oppimisen tuen muutosten vuoksi?

Huoltajana sinun ei tässä vaiheessa tarvitse tehdä mitään. Tällä hetkellä tehostettua tai erityistä tukea saavien lasten tuen tarvetta ja tukitoimia arvioidaan lukuvuoden 2025–2026 aikana, ja saat tietoa asian etenemisestä lapsen päiväkodista ja koulusta.   

Esiopetuksessa ennen 1.8.2025 tehdyt erityisen tuen päätökset ovat voimassa koko esiopetusvuoden ajan, ja perusopetuksessa erityisen tuen päätökset tarkistetaan lukuvuoden 2025–2026 aikana vastaamaan uutta lainsäädäntöä. Tästä tiedotetaan tarkemmin syyslukukaudella 2025.

Lukiokoulutuksessa arvioidaan syksyn 2025 alussa oppimisen tuen tai erityisopetuksen tarve niillä opiskelijoilla, joilla on ollut erityisen tuen päätös perusopetuksen päättyessä toukokuussa 2025.

Ilmakuva Tähtisilta