Visit Heinola
Visit Heinola
Palaute
Visit Heinola
Visit Heinola
|
24.05.2017

Keskustan siltatyömaa aiheuttaa poikkeusjärjestelyjä liikenteeseen Heinolassa

Heinolan keskustan siltojen eli Jyrängön siltojen korjausurakka on käynnistynyt. Siltojen korjaaminen näkyy Heinolan keskustan katukuvassa muun muassa poikkeavina liikennejärjestelyinä. Siltojen peruskorjaus on väistämätöntä ja liikenneturvallisuuden vuoksi pakko tehdä. 1960-luvulla rakennetut sillat on mitoitettu nykyistä pienemmille liikennekuormille, siltojen betoni on heikentynyt tiesuolaamisen vaikutuksesta ja silloissa käytetyt rakentamismenetelmät ovat alttiita haurastumiselle.

Siltatyömaan ensimmäinen vaihe toteutetaan touko-marraskuussa vuonna 2017. Korjaustyömaan ajan silloilla on käytössä poikkeava liikennejärjestely niin, että autoilijoiden käytössä on yksi ajokaista, jolla ajamista ohjataan liikennevaloilla. Poikkeavat liikennejärjestelyt on suunniteltu Liikenneviraston laatimien liikennejärjestelyohjeiden mukaisesti ja niissä on kiinnitetty huomiota niin tienkäyttäjien kuin työmaan työntekijöiden turvallisuuteen. Käytössä oleva liikennejärjestely on hyvä vaihtoehto erillisen rakennusaikaisen sillan rakentamiselle, koska rakennusaikaisen sillan kustannukset olisivat kasvattaneet kokonaisbudjetin kolminkertaiseksi. 

"Autoilijat ovat ajaneet fiksusti ja noudattaneet hienosti liikennejärjestelyjä" kiittelee kaupunginjohtaja Jussi Teittinen. Tällä hetkellä näyttää siltä, että siltatyömaan alueella liikenne ruuhkautuu aamuisin kahdeksan aikoihin ja iltapäiväliikenteessä 16:n tietämillä. Liikennevalot toimivat syklillä, jossa on 50 sekunnin siirtymäaika ja 60 sekunnin vihreä linja. Toisin sanoen, kun vihreä valo vaihtuu punaiseksi esimerkiksi keskustan päässä, niin kummatkin valot ovat punaisella 50 sekunnin ajan. "Tämä aika katsottiin sopivaksi sillä perusteella, että viimeinenkin auto ehtii ajaa rajoituksien mukaisesti (30 km/h nopeudella) työmaa-alueen läpi ja näin vältytään yhteenajamiselta" sanoo vastaava työnjohtaja Ville Lonka Graniittirakennus Kallio Oy:stä. Kun autoilija pysähtyy työmaan liikennevaloihin odottamaan ajovuoroaan punaisen valon syttyessä, niin odotusaika on 50 s + 60 s + 50 s eli yhteensä 2 minuuttia ja 40 sekuntia. Pahimpina ruuhkahuippuina odotusaika lisääntyy, jos kertynyt jono ei ehdi kokonaan purkautua liikennevalojen yhden kierron aikana.

Siltatyömaan vaikutuksia liikenteeseen ja tienkäyttäjien turvallisuuteen seurataan jatkuvasti. "Pyrimme parantamaan järjestelyjä, mikäli parannukset katsotaan järkeviksi ja ne sujuvoittavat poikkeusjärjestelyjä" kertoo Heinolan kaupungin rakennuspäällikkö Ari Matteinen.

Kokonaisuudessaan siltojen peruskorjaus tehdään vuosien 2017 ja 2018 aikana. Korjauksista aiheutuvat haitat muun muassa tienkäyttäjille yritetään saada mahdollisimman vähäisiksi ja korjaustyöt mahdollisimman sujuviksi vaarantamatta turvallisuutta. Korjaustyötä tehdään ripeästi ja ammattitaitoisesti ja samalla tienkäyttäjiltä pyydentään kärsivällisyyttä poikkeusjärjestelyjen sietämiseksi.

Lisätietoja:
rakennuspäällikkö Ari Matteinen, ari.matteinen(a)heinola.fi, 0500 497 251
vastaava työnjohtaja Ville Lonka, ville.lonka(a)grk.fi, 040 829 0089

Kategoria: