Visit Heinola
Visit Heinola
Palaute
Visit Heinola
Visit Heinola
|
24.01.2020

Heinolan terveyskeskuksessa otettu käyttöön uusi tiimityöhön perustuva toimintamalli  

Heinolan terveyskeskus

Heinolan terveysasemalla otettiin reilu viikko sitten käyttöön lääkärin, sairaanhoitajan ja fysioterapeutin tiimityöskentelyyn perustuva toimintamalli. Mallia on rakennettu yhdessä henkilöstön kanssa. Mallin tavoitteena on hoitoonpääsyn nopeutumisen lisäksi myös hoidon laadun ja jatkuvuuden parantuminen.

Asiakkaan soittaessa Heinolan terveysasemalle, moniammatillinen tiimi pyrkii ratkaisemaan asiakkaan asian jo heti ensikontaktissa. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että asiakkaan puheluun vastaa aina sairaanhoitaja, joka tarvittaessa konsultoi välittömästi tiimin käytössä olevaa lääkäriä. Lääkäri päättää, antaako hän toimintaohjeet hoitajalle, soittaako itse asiakkaalle vai pyytääkö asiakkaan käymään omalla vastaanotollaan. Moniammatillisessa tiimissä työskentelee sairaanhoitajan ja lääkärin rinnalla myös fysioterapeutti, jonka asiantuntemus on käytettävissä erityisesti tuki- ja liikuntaelinvaivoihin liittyvissä asioissa.

- Toimintamallia on rakennettu Heinolan ominaispiirteet ja asiakkaan palvelutarve huomioiden. Toimintamallin muutos on iso asia niin asiakkaillemme kuin työntekijöillekin ja aiheuttaa varmasti asiakkaissamme alkuun ihmetystä. Kehittämistyötä jatketaan edelleen yhteistyössä henkilöstön kanssa toiminnasta saatujen kokemusten ja saadun palautteen perusteella, lupaa terveysaseman johtava ylilääkäri Kirsi Timonen.
- Tämä muutos on kuitenkin välttämätöntä, jotta pystymme vastaamaan asiakkaidemme tarpeisiin myös tulevaisuudessa, kun hoitoon pääsyn tavoiteaikojakin ollaan kiristämässä, Timonen jatkaa.

- Vastaavanlaisia toimintamalleja on otettu käyttöön eri puolilla Suomea, ja niistä on saatu hyviä kokemuksia, kun asiakkaiden ei tarvitse odottaa hoitajalle tai lääkärille pääsyä, vaan asiakkaan asiaa aletaan hoitamaan heti ensimmäisen puhelun aikana, kertoo Timonen.
- Palvelutarve lisääntyy, joten meidän on pystyttävä tekemään asioita myös toisin, purkamaan päällekkäistä työtä ja siirtymään uusiin toimintatapoihin. Tuskin kukaan enää haikailee esimerkiksi entistä tapaa asioida pankkivirkailijan tiskillä kaikissa pankkiasioissaan.

Toimintamalliin kuuluu myös jokaiselle asiakkaalle nimettävä oma yhteyshenkilö, johon asiakas on jatkossa suoraan yhteydessä kaikissa terveyteensä liittyvissä asioissa. Oman yhteyshenkilönsä nimen ja suoran puhelinnumeron asiakas saa siinä vaiheessa, kun hän apua tarvitessaan on ensimmäisen kerran yhteydessä terveysaseman sairaanhoitajaan.

-  Meillä terveydenhuollossa olemme monissa asioissa vielä kovin perinteisissä toimintamalleissa, jotka eivät toimi enää palvelutarpeen lisääntyessä tai hoitotakuun kiristyessä. Meidän on pakko uskaltaa kehittää toimintaa ennakkoluulottomasti ja uskaltaa samalla luopua jostain entisestä tavasta toimia. Tavoitteenamme on kuitenkin saada parempaa vaikuttavuutta myös heinolalaisten terveydentilassa, jatkaa Timonen, ja toteaa lopuksi:
-  Olemme pahoillamme, että joissakin palveluissa alkuun asiakkaillamme on varmasti hämmennystä ja myös pikapoli voi ruuhkautua alkuun ja lisätä odotusaikaa. Pyydämmekin asiakkailtamme kärsivällisyyttä tämän muutoksen alkuvaiheessa. Kaikki väestön terveysongelmat kuitenkin hoidamme myös jatkossa ja kiireelliset päivystysasiat hoidamme edelleenkin välittömästi. Otamme myös mielellämme vastaan asiakkailtamme palautetta ja kehittämisehdotuksia ja kiitämme jo saamistamme ideoista.

Lisätietoja:

Johtava ylilääkäri
Kirsi Timonen
p. 050 323 3627
kirsi.timonen(at)heinola.fi

Kategoria: Sosiaali- ja terveyspalvelut