Aloitteet

Kuntalain mukaisesti kunnan asukkaalla ja kunnassa toimivalla yhteisöllä ja säätiöllä sekä kunnassa kiinteää omaisuutta omistavilla tai hallitsevilla on oikeus tehdä aloitteita kunnan toimintaa koskevissa asioissa.

Aloitteen tekeminen

Kuntalaisen, kunnassa toimivan yhteisön ja säätiön sekä kunnassa kiinteää omaisuutta omistavan tai hallitsevan lisäksi myös palvelun käyttäjällä on oikeus tehdä aloitteita palveluaan koskevassa asiassa.

Aloite tulee tehdä kirjallisesti tai sähköisellä asiakirjalla. Aloite saa olla vapaamuotoinen niin sisällöltään kuin muodoltaankin, mutta siitä tulee käydä ilmi se, mitä asia koskee sekä aloitteen tekijän nimi, kotikunta ja yhteystiedot.

Aloite tulee allekirjoittaa. Jos allekirjoittajia on enemmän kuin yksi, niin ensimmäiselle allekirjoittajalle lähetetään tietoa aloitteen käsittelystä ja pyydetään tarpeen vaatiessa lisätietoja.

Aloitteen käsittelee se kaupungin viranomainen, jolla on toimivalta tehdä päätöksiä aloitteen tarkoittamassa asiassa. Aloitteet käsitellään toimivaltaisessa kunnan viranomaisessa ilman aiheetonta viivytystä.

Aloitteen tekijälle ilmoitetaan kuukauden kuluessa aloitteen saapumisesta, missä viranomaisessa aloite käsitellään, arvioitu käsittelyaika sekä keneltä saa lisätietoja aloitteen käsittelystä.

Sen jälkeen kun aloite on käsitelty loppuun, aloitteen tekijälle ilmoitetaan, onko aloite johtanut toimenpiteisiin.

Aloite toimitetaan kaupungin kirjaamoon

Sähköiset aloitekanavat

Kuntalaisaloitteen voi tehdä myös Kuntalaisaloite.fi -palvelussa, josta löytyy lisäksi lisätietoa aloitteista ja niihin liittyvistä käytännöistä.

Klikkaa tästä nähdäksesi Heinolan kuntalaisaloitteet (valitse Kunnat-kohdassa Heinola).

Kansalaisaloitteen pääsee tekemään Kansalaisaloite.fi -palvelusta.

Tutustu myös Otakantaa.fi -palveluun!