Chat-neuvonta käytössä Heinolan kaupungin asiakaspalvelussa

Heinolan kaupungin verkkosivuilla on otettu koekäyttöön chat-neuvonta. Kaupungintalon asiakaspalvelijat antavat chat-palvelussa yleistietoa kaupungin palveluista, opastavat verkkosivuilla navigoimisessa ja keräävät palautetta.
Chat-palvelu ei kysy asiakkaan henkilötietoja. Sen vuoksi chatin kautta ei voi esimerkiksi varata vastaanottoaikoja eikä saada henkilökohtaista neuvontaa suoraan asiantuntijoilta. Mikäli asiakkaan henkilöllisyys on tarpeen varmistaa kysymykseen vastaamiseksi, chat-asiakaspalvelija pyytää lisätunnisteita tai puhelinsoittoa.
Kokeilu kestää aluksi muutamia kuukausia
Chat on uusi asiointikanava puhelinneuvonnan, paikan päällä asioinnin ja sähköpostin rinnalle. Chat-asiakaspalvelusta kerätään kokemuksia ensi vaiheessa loppuvuoden 2019 ajan, ja sen jatkosta päätetään vuodenvaihteen jälkeen.
Chat-palvelu on avoinna pääosin virka-aikana. Chat saattaa olla kuitenkin hetkellisesti poissa päältä esimerkiksi kun asiakaspalvelija on varattuna. Tällöin chat-ikkunan tilalla näkyy yhteydenottolomake, jolla voi lähettää viestin asiakaspalveluun.
Chat-keskustelut tallentuvat lyhytaikaisesti tiedoksi muille asiakaspalvelijoille, jotta katkennutta keskustelua on mahdollista jatkaa eteenpäin. Asiakas voi myös pyytää poistamaan keskustelun.
Tietosuojaseloste (pdf)
Lisätiedot:
Tietohallintopäällikkö
Malgorzata Juvonen
044 797 6000
etunimi.sukunimi(at)heinola.fi