Nopista näppäimistöön – pelien kulttuurihistoriaa -näyttely Heinolan kaupunginmuseossa 18.10.2025-6.1.2026. Pelaaminen on ollut osa ihmisten elämää vuosituhansia. Kyse ei ole pelkästään vapaa-ajan viettämisestä, vaan pelaamalla on muodostettu ja ylläpidetty sosiaalisia suhteita, ennustettu, opittu erilaisia taitoja ja hahmotuskykyä sekä tietysti pidetty hauskaa.
Noppa on kehittynyt vuosituhansien kuluessa heitettävistä luista lauta- ja roolipelien vakiovarusteeksi. Jopa tuhansia vuosia vanhat noppalöydöt kertovat pelaamisen pitkistä juurista ja liittyvät kiinteästi esimerkiksi lautapelien kehitykseen. Yksi vanhimmista tunnetuista noppalöydöistä ajoittuu noin 2600–2400-luvuille eaa. Suomessa Turusta on löytynyt keskiaikaisia noppia.
Lautapeli on yhden tai useamman pelaajan peli, jota pelataan tyypillisesti pelilaudan ja pelinappuloiden tai muiden pelimerkkien avulla. Osassa uusia lautapelejä on satunnaisesti arvottu pelilauta, ja joissakin pelilauta itsessään voi muuttua pelin aikana. Useimmiten lautapelejä kuvaa se, että pelimerkkien sijainti pelilaudalla (absoluuttisesti tai suhteessa toisiinsa) on pelin kannalta tärkeässä asemassa.

Kirjalliset todisteet viittaavat siihen, että pelikortteja on ollut Kiinassa jo ennen vuotta 1000. Ne eivät kuitenkaan tulleet Eurooppaan sellaisinaan. Islamilaiset pelikortit löysivät tiensä eteläiseen Eurooppaan ja levisivät todella nopeasti. Ensimmäinen maininta pelikorteista Euroopassa on Espanjasta vuodelta 1371.
Sotapeli on sota-aiheinen tai sotaa jäljittelevä peli, jota voidaan pelata tietokoneella tai pelikentällä. Sotapelissä käydään simuloitu taistelu tai kampanja. Monet sotapelit ovat miniatyyripelejä, jolloin peliä pelataan pelikentällä, joka voi olla kartta tai pienoiskokoinen maisema, jossa voidaan jäljitellä oikeaa sodankäyntiä ja joukkojen liikkeitä. Pelissä käytettävät miniatyyrifiguurit kuvaavat yksikköjä tai yksittäisiä sotilaita.
Elektroniikkapeli on esimerkiksi nestekidenäytöllä varustettu pienikokoinen, usein taskuun mahtuva pelilaite, joka on suunniteltu vain yhtä peliä varten. Elektroniikkapelien valtakausi oli 1980-luvulla, ja niiden seuraajaksi tulivat 1990-luvun taitteessa käsikonsolit.

Perinteisesti strategiapelejä on pelattu lautapeleinä. Klassisia strategialautapelejä ovat muun muassa shakki, tammi ja go. Ensimmäiset tietokoneille ja pelikonsoleille julkaistut strategiapelit perustuivat klassisiin lautapeleihin. Ensimmäisenä julkaistuna strategiapelinä pidetään Risk-tyylistä peliä Invasion (1972). Yleisesti ottaen tietokonestrategiapelit jaetaan vuoropohjaisiin, esimerkiksi Civilization-sarja, ja reaaliaikaisiin eli tosiaikaisiin strategiapeleihin (RTS).
Kaupunginmuseon näyttely kokoaa yhteen museotoimen, nuorisopalveluiden ja kahden keräilijän ja peliharrastajan kokoelmat ja tiedon. Jere Pynnösen alaa ovat erilaiset elektroniikkapelit, pelikonsolit ja niihin liittyvä materiaali. Kalle Ylönen taas harrastaa erilaisia strategia- ja taistelupelejä sekä lautapelejä, joiden visuaalinen maailma on rikas ja mielenkiintoinen. Nuorisopalveluissa erilaiset pelit kuuluvat kiinteästi toimintaan ja heidän kauttaan museolle on löydetty paikalliset harrastajat. Museo tuo näyttelyyn historiallisen näkökulman.
Pelit valtaavat koko museon. Kaupunkihistorian lomaan laitetaan esille kuhunkin aikakauteen kuuluvia pelejä 1700-luvulta alkaen ja sovitetaan niitä interiööreihin. Suuri näyttelysali ja sen viereinen huone esittelevät pääasiassa Pynnösen ja Ylösen kokoelmia sekä soveltuvin osin nuorisotoimelta lainattuja pelejä. Lisäksi näyttelyyn varataan tila omalle pelaamiselle. Takavuosilta tuttu jääkiekkopeli odottaa tiukkoja matseja perheen tai kavereiden kesken.
Näyttely esittelee mm. seuraavia pelityyppejä: erilaiset lautapelit, korttipelit, elektroniikkapelit, pelikonsolit, roolipelit sekä sotapelit ja pelihahmot.
Näyttelyn aikana on tarkoitus järjestää tapahtumapäiviä, joissa pääsee pelaamaan itse tai seuraamaan strategiapelin tiimellystä.
Lisätietoja
Riitta Koskinen
museonjohtaja
044 7975738
Heinolan kaupunginmuseo
Kauppakatu 14,
+358 44 769 4215 (lipunmyynti)
museo@heinola.fi
Avoinna: ti, to-su klo 11–16, ke 11–18